کل جمعیت بوتان ظرف یک هفته مایه کوبی می‌شوند

در روز دوم مایه‌کوبی که روز ۲۷ مارس آغاز شد،‌ ۴۰ درصد از جمعیت ۵۳۳ هزار و ۵۵۸ نفری بوتان واکسن زده بودند

لوتای شرینگ، نخست وزیر بوتان،گفته بود کشورش قصد دارد یکی از اولین کشورهایی باشد که نوبت اول واکسن را به همه بزرگسالان تزریق می‌کند- DAHAL / AFP

وزیر بهداشت بوتان می‌گوید ظرف یک هفته پس از شروع مایه‌کوبی سراسری، واکسن کرونا به کل جمعیت بزرگسال این کشور تزریق خواهد شد.

لوتای شرینگ، نخست وزیر بوتان، پیشتر گفته بود کشورش قصد دارد یکی از اولین کشورهایی باشد که نوبت اول واکسن را به همه بزرگسالان تزریق می‌کند. او گفته بود که نوبت دوم مایه‌کوبی میان هشت تا دوازده هفته دیگر آغاز خواهد شد.

دولت بوتان اعلام کرد که روز پنجشنبه ۴۲۳ هزار و ۴۱۱ نفر مایه‌کوبی شده‌اند. در روز دوم مایه‌کوبی که روز ۲۷ مارس آغاز شد،‌ ۴۰ درصد از جمعیت واجد شرایط واکسیناسیون بوتان، حدود ۵۳۳ هزار و ۵۵۸ نفر، واکسن زده بودند.

سانگیتا تاپلیال، استاد مطالعات آسیای داخلی در دانشگاه جواهر لعل نهرو، به ایندیپندنت گفت که این دستاورد چشمگیری برای آقای شرینگ است که خودش پزشک است. او گفت که آقای شرینگ به رغم محدودیت امکانات بهداشتی، توانسته جلوی گسترش ویروس را بگیرد.

بر اساس اطلاعات دانشگاه جانز هاپکینز، بوتان از زمان شروع همه‌گیری، ۸۷۳ مورد ابتلا به کووید-۱۹ و یک مورد مرگ گزارش کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم تاپلیال گفت که بوتان شیوع ویروس کرونا را وضعیت اضطراری می‌داند و فعالانه با آن مقابله کرده است. «بوتان یک برنامه ملی آمادگی و مقابله با ویروس کرونا اعلام کرد. محدودیت سفر، قرنطینه و دیگر اقدامات مربوط، نشان از واکنش سریع کشور به شرایط شبه اضطراری داشت.»

یک زن سی ساله اولین کسی بود که در تیمپو پایتخت بوتان، واکسن کرونا زد. او پس از تزریق اولین نوبت واکسن گفت: «این قدم کوچک من امروز به همه ما کمک خواهد کرد بر این بیماری غلبه کنیم.»

به گزارش خبرگزاری ای‌ان‌آی، نخست وزیر و خانواده‌اش در اولین روز برنامه، واکسن زدند. وزرای کابینه و نمایندگان پارلمان هم واکسن کووید‌ـ‌۱۹ دریافت کرده‌اند.

شاهد جمیل، ویروس‌شناس هندی، گفت که این علاوه بر پیروزی بوتان، دستاوردی هم برای دیپلماسی واکسن هند است.

بوتان اولین محموله حاوی ۱۵۰هزار دوز واکسن کویشیلد را ماه ژانویه از هند دریافت کرد. موسسه سرم‌سازی هند واکسن آسترازنکا-آکسفورد را در این کشور تولید می‌کند.

نخست وزیر بوتان از نارندرا مودی، همتای هندی خود، بابت «حمایت و تحویل به‌موقع واکسن» تشکر کرد و گفت: «شما نقش مهمی در عملی شدن این کار داشتید.»

دکتر رویی پائلو د هسوس، نماینده سازمان بهداشت جهانی در بوتان نیز از هند برای تامین واکسن تشکر کرد.

هند در اولین هفته مایه‌کوبی که در ماه ژانویه آغاز شد، یک و نیم میلیون نفر را مایه‌کوبی کرد. در بریتانیا، در هفته اول برنامه مایه‌کوبی، واکسن کرونا به ۱۳۰ هزار نفر تزریق شد.

© The Independent

بیشتر از جهان