«جمهوری اسلامی علاوه بر ایرانیان، حقوق بشر مردم سوریه، یمن و عراق را هم نقض می‌کند»

گزارش وزارت امور خارجه آمریکا از وضعیت حقوق بشر در ایران

نمایشگاه عکس کشته شدگان سرکوب‌های جمهوری اسلامی در واشینگتن-AUL LOEB / AFP

وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش سالیانه خود در زمینه وضعیت حقوق بشر در کشورهای جهان، با اشاره به ساختار سیاسی و قدرت مطلق علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نوشت که مقامات جمهوری اسلامی ایران علاوه بر ایرانیان، در نقض حقوق بشر مردم در کشورهایی مانندعراق، یمن و سوریه نیز نقش دارند.

براساس این گزارش، جمهوری اسلامی با حمایت از بشار اسد و حزب‌الله در سوریه، حقوق مردم این کشور را نقض می‌کند. در عراق از گروه‌های شبه‌نظامی پشتیبانی می‌کند و در یمن از حوثی‌ها حمایت می‌کند که گروه شبه‌نظامی شورشی به‌شمار می‌روند.

در بخش دیگری از این گزارش به اعدام‌ها و قتل زندانیان و همخوانی نداشتن جرم با مجازات، ناپدیدسازی بازداشت‌شدگان و دسترسی نداشتن آنها به وکیل و دادگاه عادلانه اشاره شده است. این گزارش به موارد متعدد بازداشت‌های خودسرانه و شرایط وخیم نگهداری زندانیان سیاسی اشاره ه می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین سانسور، تهدید روزنامه‌نگاران، نقض آزادی بیان، سرکوب اقلیت‌ها، کنترل مشارکت سیاسی از طریق سیستم تایید صلاحیت کاندیداها، فساد گسترده در همه سطوح حاکمیت، شکنجه، عدم پاسخگویی، سرکوب زنان، به کار گیری کودک‌سربازها، قاچاق انسان، تهدید و سرکوب دگرباش‌ها، استفاده از کودکان کار و  محدودسازی انجمن‌های کارگری از دیگر موارد نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی است.

گزارش وزارت امور خارجه آمریکا می‌افزاید: دولت هیچ اقدامی در پاسخگو کردن و مجازات عوامل نقض حقوق بشر انجام نمی‌دهد، از جمله کشتار دست‌کم ۳۰۴ نفر در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸ (رویترز آمار کشته‌های آبان را هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرده است).

این گزارش به گزارش‌های دیگری که نهادهای حقوق بشری در مورد وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران منتشر کرده‌اند اشاره کرده و اعدام‌هایی مانند اعدام روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمد‌نیوز و نوید افکاری، کشتی‌گیر معترض را از جمله موارد نقض حقوق بشر و حقوق زندانیان اعلام می‌کند.

در گزارش به نام کشته شدگان آبان ۹۸ از جمله پویا بختیاری اشاره شده است.

مقامات جمهوری اسلامی همواره اتهام نقض حقوق بشر را رد کرده و ادعا می‌کنند حامی حقوق بشر هستند.