نمودار مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران دوباره صعودی شد

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور کاهش‌یافته است

تعداد مرگ و میر ناشی از کرونا، به دلیل شیوع ویروس جهش یافته در ایران، افزایش یافته است - عکس از ایرنا

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، طی شش روز اخیر پس از نوروز ۱۴۰۰، آمار مبتلایان به کرونا در ۶ استان کشور افزایش‌یافته و تعداد مرگ و میر ناشی از آن نیز صعودی شده است. در همین راستا، چند شهر و شهرستان کشور از وضعیت زرد به نارنجی و تعدادی هم از نارنجی به قرمز، تغییر وضعیت داده‌اند‌.

با توجه به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، وزارت بهداشت نسبت به احتمال افزایش مرگ و میر در روزهای آینده هشدار داد. استان‌های خوزستان و هرمزگان نیز همچنان درگیر کرونای جهش‌یافته هستند و روند شیوع نوع جدید کرونا در این استان‌ها افزایش یافته است.

به گزارش تسنیم و به نقل از علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران، بخش زیادی از مراجعین فعلی به مراکز درمانی، کسانی هستند که به دلیل دوره نهفتگی بیماری، در هفته آخر اسفند ۹۹ در جریانات پرازدحام درون‌شهری حضور داشتند؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود که این سیر حداقل تا نهم و دهم فروردین  ۱۴۰۰ به همین صورت ادامه یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین رابطه، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد که در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۱ بیمار کووید - ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۲ هزار و ۲۲۳ نفر رسید. همچنین، مجموع بیماران کووید -۱۹ در کشور به یک میلیون و ۸۳۸ هزار و ۸۰۳ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری افزود: «در حال حاضر ۱۷ شهرستان قرمز و ۴۲ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت "از" و "به" شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است.»

پیش‌تر، سعید نمکی روز سه‌شنبه، ۱۹ اسفندماه، در همایش تبیین برنامه نوروزی تشدید گام چهارم طرح بسیج ملی مقابله با کرونا در وزارت بهداشت، با تأکید چندباره بر خطر ویروس جهش‌یافته کرونا، قدرت سرایت بالا، شدت بیماری و مرگ تعداد بیشتر مبتلایان به آن، مخالفت خود را با انجام هرگونه سفر در تعطیلات نوروزی اعلام کرد و گفت: «ما التماس کردیم که سفر نباشد. وزیر بهداشت باید خواهش کند، تمنا کند، دست ببوسد و پا ببوسد تا بلکه بتواند یک‌قدم بردارد ... التماس می‌کنیم حتی اگر همه دروازه‌ها باز شد، به سفر نروید. نگذارید خوزستان‌های دیگر ایجاد شود؛ التماس می‌کنم تماس‌ها از منطقه آلوده به مناطق دیگر را قطع کنید، مگر موارد خیلی ضروری با تست‌های قبلی مطمئن.»