کاهش بی‌سابقه ارزش برابری پوند در مقابل یورو

استرلینگ به علت بالاگرفتن احتمال برگزیت بدون توافق با اتحادیه اروپا و تقویت دلار، ضربه می‌خورد

TORU YAMANAKA / AFP

روز پنجشنبه، پوند با از دست دادن یک چهارم یک سنت در مقابل یورو، به پایین‌ترین نرخ برابری خود در مقابل دلار آمریکا، در سی و یک ماه گذشته رسید.

در پی اظهارات رئیس بانک مرکزی آمریکا که به تقویت دلار انجامید، استرلینگ با از دست دادن شش دهم درصد از ارزش برابری خود، به یک دلار و بیست و یک سنت افت کرد. 

روز چهارشنبه، جروم پاول، مدیرعامل «فدرال رزرو» (بانک مرکزی) آمریکا اشاره کرده بود که به‌رغم پیش‌بینی‌های تحلیل‌گران، خیال ندارد میزان بهره‌های بانکی را کاهش دهد. 

این اظهارات باعث تقویت ارزش برابری دلار در مقابل ارزهای عمده جهان، از جمله پوند شد که به علت طرح‌های بوریس جانسون برای «برگزیت بدون توافق با اتحادیه اروپا»، لطمه خورده است.

روز پنجشنبه صبح، ارزش برابری استرلینگ در مقابل یورو در سطح ۱.۰۹۵۵ قرار گرفت.

آقای جانسون طرح خود را برای خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا ظرف سه ماه آینده، تقویت کرده است.

روز پنجشنبه، ساجد جاوید، وزیر دارایی بریتانیا، عهد کرد تا مبلغی معادل دو میلیارد و یکصد میلیون پوند را به ترمیم اختلالاتی اختصاص دهد که انتظار می رود در پی خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا (در گردش امور مالی و کسب‌وکار در کشور) ایجاد شود. برخی از نمایندگان پارلمان بریتانیا و رای‌دهندگان این کشور، دولت را متهم به هدردادن مالیات‌های مردم کرده‌اند.

تازه‌ترین افت بهای پوند، در پی انتشار داده‌های اقتصادی صورت گرفت که بر اساس آن، در گرماگرم بی‌اطمینانی‌های مرتبط با برگزیت، و نیز رکود اقتصاد جهانی منتج به کاهش تولید شرکت‌ها، تولیدات بخش کارخانجات بریتانیا نیز در ماه ژوئیه برای سومین دور متوالی افت کرده است.

شاخص مدیران خرید (PMI) در بخش تولیدات کارخانه‌ای بریتانیا که با دقت دنبال می‌شود، برای ماه ژوئیه در نرخ «۴۸» قرار گرفت که نسبت به ماه ژوئن بدون تغییر مانده بود. کاهش این نرخ به پایین‌تر از «۵۰»، به معنای رکود است. آخرین باری که مدیران خرید فعالیت ضعیف‌تری را گزارش کردند، در فوریه سال ۲۰۱۳ بود.

حجم تولیدات (کارخانه‌ای) در پایین‌ترین سطح در هفت سال گذشته قرار گرفته است. بنا به گزارش موسسه «آی اِچ اِس مارکیت» که این اطلاعات را جمع‌آوری کرده است، فروش اقلام انبارشده به علت احتمال وقوع «برگزیت» در مقطع ضرب‌العجل سی و یکم ماه مارس، از جمله دلایل این افت به‌شمار می‌رود.

در حالی که برخی از موسسات همچنان در ارتباط با تاریخ اولیه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در حال فروش محتویات انبارهای خود هستند، به گفته «آی اِچ اِس مارکیت»، بعضی دیگر، به اقدام برای پر کردن مجدد انبارهای خود در پیوند با ضرب‌العجل جدید در ماه اکتبر، می‌پردازند.

دانکن براک، مدیر انستیتوی سلطنتی تولید و توزیع بریتانیا، می‌گوید:«ترکیب مرگبار بی‌اطمینانی اقتصادی و ضعیف‌ترین سطوح تولید در هفت سال گذشته، سخت به بخش تولیدات کارخانه‌ای لطمه زده است و آن را در ماه ژوئیه، برای سومین ماه متوالی، در رکود قرار داده است.»

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent

بیشتر از اقتصاد