رد درخواست اسرائیل برای لغو انتخابات فلسطین از سوی محمود عباس

مخالفت شدید اسرائیل با مشارکت جنبش حماس در انتخابات مجلس قانون‌گذاری فلسطین

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین. عكس از:  AFP

در حالی‌که حدود دو ماه به زمان برگزاری انتخابات مجلس قانون‌گذاری فلسطین باقی‌مانده است، اسرائیل به تشکیلات خودگردان فلسطین اطلاع داده است که به دلیل مشارکت جنبش "حماس" در انتخابات پیش‌رو و با توجه به "چندپارگی جنبش فتح" و دشواری تشکیل لیست واحدی بین جنبش‌های فتح و حماس که به رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین فرصت عقب‌نشینی آبرومندانه از انتخابات را فراهم می‌کند، تل‌آویو آماده پذیرش برگزاری انتخابات فلسطین نبوده و مانع اجرای آن خواهد شد.

پیام هشدارآمیز اسرائیل

نادوا آرگامان، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل (شاباک یا شین بِت) دو هفته پیش در دیدار با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در مقر ریاست دولت فلسطین در شهر رام‌الله، پیام هشدارآمیز بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در مورد مخالفت تل‌آویو با برگزاری انتخابات قانون‌گذاری فلسطین را تحویل وی داد. در این پیام آمده است که به دلیل مشارکت جنبش حماس در انتخابات پیش‌رو، احتمال ایجاد لیست انتخاباتی مشترک فتح و حماس و تشکیل دولت وحدت ملی با حماس، تل‌آویو اجازه برگزاری انتخابات مجلس قانون‌گذاری فلسطین را نمی‌دهد.

البته سه تن از مقامات فلسطینی در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشتند ضمن تأیید دریافت این پیام توسط ریاست تشکیلات خودگران فلسطین، خاطرنشان کردند که محمود عباس درخواست اسرائیل را رد کرده و اصرار خود را برای برگزاری انتخابات به آرگامان ابراز داشته است.

در همین حال، احمد مجدلانی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین گفت که نتانیاهو سعی دارد با تحت فشار قراردادن محمود عباس، انتخابات مجلس قانون‌گذاری فلسطین را لغو کند. وی افزود که تل‌آویو سعی دارد با پیشنهاد تسهیل اجرای برگزاری انتخابات در ازای عقب نشینی رهبری فلسطین از ایفای نقش دولت فلسطین در پیگیری روند تحقیقات دیوان بین‌المللی کیفری در مورد جنایت‌های جنگی که اسرائیل مرتکب آن‌ها شده است، باج‌خواهی سیاسی ‌کند. مجدلانی با اشاره به این‌که فلسطینی‌ها هرگز از برگزاری انتخابات عقب نشینی نمی‌کنند، گفت که انتخابات آینده در کرانه باختری، بیت‌المقدس و نوار غزه برگزار می‌شود.

چالش برگزاری انتخابات در بیت‌المقدس

در مورد احتمال امتناع اسرائیل از موافقت به برگزاری انتخابات در بیت‌المقدس اشغالی، احمد مجدلانی با اشاره به این‌که برگزاری انتخابات در قدس، به نوعی تنش و تقابل سیاسی با اسرائیلی‌ها تبدیل شده است، گفت که فلسطینی‌ها اصرار دارند که ساکنان بیت‌المقدس بایستی در انتخابات مشارکت داشته باشند و در صورت جلوگیری از مشارکت آن‌ها در انتخابات، تل‌آویو و جامعه جهانی، باید مسئولیت پیامدهای آن را بر عهده گیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر و با آن‌که تشکیلات خودگردان فلسطین درخواست رسمی خود را برای برگزاری انتخابات در بیت‌المقدس به دولت اسرائیل فرستاده است، اما تل‌آویو به مقامات فلسطینی اطلاع داده است که پاسخ این مسئله پیش از برگزاری انتخابات اسرائيل در هفته جاری ارائه نخواهد شد. این در حالی است که محمود عباس پیوسته تأکید دارد که هیچ انتخاباتی بدون مشارکت اهالی بیت‌المقدس برگزار نمی‌شود، زیرا این امر، پایبندی و تأکید فلسطینیان بر این‌که شهر بیت‌المقدس، پایتخت کشور فلسطین است را نشان می‌دهد.

جبرئیل رجوب، دبیر کمیته مرکزی جنبش "فتح"، گفت که برگزاری انتخابات برای فلسطینی‌ها یک تصمیم سرنوشت ساز و استراتژیک است و این تصمیم به هیچ صورتی نمی‌تواند لغو شود. وی افزود که جلسات هفته گذشته گفت‌وگوی ملی در قاهره در خصوص اتخاذ اقدامات لازم و آمادگی برای برگزاری انتخایات، پاسخ صریحی به تهدید و تلاش اسرائیل برای برهم زدن زمینه برگزاری انتخابات است.

مواضع جنبش‌های فتح و حماس در قبال انتخابات پیش‌رو

در همین حال، عادل شدید، کارشناس امور اسرائیل، گفت كه تل آویو شركت "حماس" در انتخابات را چه از طریق لیست مشترک با "فتح" یا تشکیل دولت وحدت ملی، به عنوان "خط قرمزی" می‌داند که تحت هیچ شرایطی قابل بحث و گفت‌وگو نیست، زیرا چنین اقدامی به معنای بازسازی جنبش ملی فلسطین پس از حدود ۱۴ سال دو پارچگی است که منجر به جدایی میان کرانه باختری و نوار غزه شده است. وی افزود که حماس صرف‌نظر از این‌که با فتح وارد لیست مشترک انتخاباتی شود یا لیست انتخاباتی مستقل خود را داشته باشد، در صدد تشکیل دولت وحد ملی با فتح خواهد شد،‌ بدین معنی که حماس بدون پذیرش شروط گروه چهار جانبه صلح خاورمیانه در مورد به رسمیت شناختن اسرائيل و دست کشیدن از خشونت، وارد نظام سیاسی فلسطین خواهد شد.

از سوی دیگر، بلال الشوبکی، رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه الخلیل گفت که موضع اسرائیل نگرانی‌ نسبت به احتمال تأخیر انتخابات را افزایش می‌دهد و ممکن است محمود عباس نیز فشارها و امتناع اسرائیل از برگزاری انتخابات در بیت‌المقدس را بهانه‌ای برای عقب نشینی آبرومندانه از انتخابات کند. وی خاطرنشان کرد که افزایش شانس رقبای جنبش"فتح" همچون محمد دحلان و ناصر القدوه، دو تن از رهبران برکنار‌شده فتح و امتناع حماس از تشکیل لیست مشترک با فتح، باعث می‌شود محمود عباس دست به چنین اقدام بزند.

بلال الشوبکی افزود که وضعیت کنونی جنبش فتح نشان می‌دهد که نتیجه انتخابات به نفع محمود عباس نخواهد بود، به ویژه این‌که نفوذ مخالفانی که از رویکرد محمود عباس در جنبش فتح ناراضی هستند در حال افزایش است، علاوه بر آن‌که زمینه تشکیل لیست مشترک با حماس تا به حال فراهم نیست و همین امر می‌تواند منجر به عدم تمایل هواداران فتح به دادن رأی به لیست مشترک با حماس ‌شود.

بلال الشوبکی گفت که عقب نشینی محمود عباس از برگزاری انتخابات در چارچوب تلاش‌ها برای حفظ بیت‌المقدس به عنوان پایتخت کشور فلسطین و تعهد به ارزش‌های ملی قلمداد خواهد شد و نه به عنوان امتناع از پذیرش روند دموکراسی و خودداری از برگزاری انتخابات، اما تردیدی نیست که دست زدن به چنین اقدامی می‌تواند چالش برانگیز و گمراه کننده تلقی شود. البته در آن صورت، این پرسش مطرح خواهد شد که در چنین شرایطی اِعمال حاکمیت، در سایه اشغال اسرائیل چگونه می‌تواند در عمل پیاده شود؟

© IndependentArabia