وزیر بهداشت: واکسن بیاورید، پولش را می‌دهیم

«برخی فکر می‌کنند که پشت دروازه‌های مملکت، کانتینرهای واکسن کرونا ایستاده‌اند»

 وزیر بهداشت ایران با بیان اینکه «کسی به ما واکسن نخواهد داد» از منتقدان خواست اگر می‌توانند به طریقی واکسن بخرند، دولت ارز موردنیاز را تأمین خواهد کرد.

سعید نمکی با اشاره به میدان ندادن به «دلال‌ها و کاسبان تحریم» گفت: «هرکس که دلش بیشتر از ما برای وطن می‌سوزد و فکر می‌کند که می‌تواند بهتر از ما واکسن کرونا وارد کشور شود، برود و واکسن بیاورد و ما ارز موردنیازش را تأمین می‌کنیم»

سعید نمکی امروز، چهارشنبه، در گزارش پایان سال ۹۹ درباره انتقادها از تعلل دولت در خرید واکسن کرونا با «شعارگونه» خواندن این مواضع گفت: «برخی فکر می‌کنند که پشت دروازه‌های مملکت، کانتینرهای واکسن کرونا ایستاده‌اند و چوب حراج به واکسن کرونا زده‌اند! این‌طور نیست و توانمندترین تیم را برای تأمین واکسن انتخاب کرده‌ایم و از منابع معتبر واکسن کرونا خریده‌ایم.»

ایران تاکنون واکسن کرونای خریداری‌شده از روسیه و واکسن‌های اهدایی از هند را تحویل گرفته است اما تلاش کرده است «با استفاده از توان داخلی و واکسن ایرانی» همه‌گیری کرونا را پشت سر بگذارد.

وزیر بهداشت ایران با ابراز تردید درباره اینکه کشورهای غربی به ایران واکسن بفروشند گفت: «آمریکایی‌ها تازه دو هفته است که به ژاپن، متحد قدیمی خود، واکسن داده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالات‌متحده آمریکا با بیش از ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت، یکی از کشورهایی است که بالاترین میزان مرگ‌ومیر ثبت‌شده از کرونا را دارد. میزان واکسن‌های خریداری‌شده و پیش‌خرید شده در این کشور ۶۰۰ میلیون دوز تخمین زده می‌شود. به گزارش رویترز تا اواخر بهمن‌ماه بیش از ۷۰ میلیون دوز واکسن مدرنا و فایزر در این کشور توزیع‌شده است. اخیراً نیز واکسن جانسون و جانسون که نیاز به تزریق دوم ندارد مجوز تولید دریافت کرده است.

 در ایران، تاکنون واکسن کرونای موسسه پاستور، برکت، رازی و فخرا، معرفی‌شده‌اند و طبق اعلام وزارت بهداشت تا زمان به بازار آمدن آن‌ها در بهار سال آینده، از واکسن‌های وارداتی استفاده خواهد شد.

مشخص نیست آیا با ورود واکسن‌های ایرانی به روند واکسیناسیون، آیا تهران برنامه خرید واکسن خارجی را به‌طور کامل متوقف خواهد کرد یا از آن‌ها نیز به‌موازات واکسن‌های ایرانی استفاده خواهد شد.

در حال حاضر، بنا بر دستور رهبر ایران، علی خامنه‌ای، واردات و خرید واکسن آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی ممنوع است.

حسن روحانی پیش‌تر اعلام کرده بود پیشنهاد دریافت این واکسن‌ها وجود داشته است اما او آن را رد کرده است.