احتمال سفر نتانیاهو به امارات در روز پنجشنبه

نخست‌وزیر اسرائیل از چهار پیمان صلح دیگر خبر می‌دهد

سفر برنامه‌ریزی شده نتانیاهو به امارات پیش از این به تعویق افتاده بود - Tal SHAHAR / POOL / AFP

بنیامین نتانیاهو احتمالا پنجشنبه به امارات متحده عربی سفر می‌کند و گفته می‌شود که به همین دلیل برنامه کاری نخست‌وزیر اسرائیل در این روز از هم‌اکنون خالی گذاشته شده است. 

سفر برنامه‌ریزی شده نتانیاهو به امارات پیش از این به تعویق افتاده بود. دلیل این اقدام به طور غیررسمی برخی اختلافات با اردن و عبور از حریم هوایی این کشور و نگرانی از هدف گرفته شدن هواپیمای حامل نخست‌وزیر اسرائیل با موشک‌های حوثی‌ها اعلام شد. 

اکنون گزارش برخی منابع آگاه حاکی از آن است که نتانیاهو احتمالا پنجشنبه به امارات متحده عربی می‌شود. نخستین سفر او به ابوظبی در حالی که دو کشور بر اساس پیمان ابراهیم روابط خود را عادی‌سازی کرده و روابط دیپلماتیک برقرار کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش اورشلیم پست حاکی از آن است که نتانیاهو در این سفر با محمد بن باید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی ملاقات می‌کند. یک مقام سیاسی نیز با اشاره به در پیش بودن انتخابات در اسرائیل این نکته را خاطرنشان کرده که برنامه کمپین انتخاباتی نتانیاهو در روز پنجشنبه خالی گذاشته شده است.

اخبار غیررسمی درباره سفر نتانیاهو به امارات در حالی منتشر می‌شود که او اخیرا از توافق صلح با چهار کشور دیگر خبر داده است. او در مصاحبه‌ای که اخیرا انجام شد گفت، من چهار پیمان صلح به ارمغان آوردم و چهار پیمان دیگر نیز در راه است.

اشاره نتانیاهو به توافق‌هایی است که پس از پیمان ابراهیم بین اسرائیل و امارات متحده عربی با سه کشور دیگر شامل بحرین، سودان و مراکش انجام شد. کوزوو نیز اخیرا سفارت خود را در اورشلیم افتتاح کرد. 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و جرد کوشنر، مشاور و داماد او نقش کلیدی در شکل‌گیری پیمان ابراهیم ایفا کردند.

نتانیاهو اکنون می‌گوید دوشنبه شب به مدت ۴۵ دقیقه با یکی از رهبران منطقه گفت‌و‌گو کرده است.

به گزارش اورشلیم پست، گمانه‌زنی‌های زیادی درباره کشورهایی که روابط خود را با اسرائیل عادی‌سازی خواهند کرد، مطرح است، از جمله نیجر، موریتانی و اندونزی. همچنین بسیاری امیدوارند اسرائیل و عربستان سعودی نیز در مسیر عادی‌سازی روابط گام بردارند.