«خامنه‌ای، شخصا مجوز نفوذ در انتخابات آمریکا را صادر کرد»

«رهبر جمهوری اسلامی به کارزار مجوز داد و ارتش و دستگاه‌های اطلاعاتی ایران با استفاده از عملیات سایبری و پیامک مخفیانه، آن را اجرا کردند»

ایران بدون تقویت رقبای دونالد ترامپ، با انجام عملیات نفوذ مخفیانه و چندشاخه به دنبال تضعیف انتخاب مجدد دونالد ترامپ بود»-KHAMENEI.IR / AFP

دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ایالات متحده آمریکا، در گزارشی گفتند که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، شخصا مجوز کارزار سایبری برای نفوذ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا را صادر کرده بود.

این گزارش، که حاصل کار گروهی سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا است، روز سه‌شنبه ۱۶ مارس، از حالت محرمانه خارج شد.

این گزارش که دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا منتشر کرده، جزئیات تلاش کشورهای خارجی برای اعمال نفوذ در انتخابات آمریکا را بیان می‌کند و می‌گوید خامنه‌ای به عملیات نفوذ که هدفش تضعیف انتخاب دوباره دونالد ترامپ بود، مجوز داده است.

گزارش فوق می‌نویسد: طبق برآورد ما «رهبر جمهوری اسلامی به کارزار مجوز داد و ارتش و دستگاه‌های اطلاعاتی ایران با استفاده از عملیات سایبری و پیامک مخفیانه، آن را اجرا کردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این گزارش، «ایران بدون تقویت رقبای دونالد ترامپ، با انجام عملیات نفوذ مخفیانه و چندشاخه به دنبال تضعیف انتخاب مجدد دونالد ترامپ بود»‌ و سعی کرد در اعتماد عمومی مردم آمریکا به روند انتخابات خدشه وارد کند.

این گزارش می‌گوید، ایران و روسیه به دنبال کاهش اعتماد مردم به روند انتخاباتی آمریکا بودند و در طول سال گذشته می‌خواستند با دامن زدن به تنش‌های اجتماعی، بر انتخابات آمریکا اثر بگذارند. به گفته این گزارش ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه عملیات نفوذ با هدف تضعیف جو بایدن و حزب دمکرات را تایید کرده و سعی می‌کرد از دونالد ترامپ، رییس‌جمهور وقت آمریکا حمایت کند.

این گزارش گفته که چین عملیات نفوذ در انتخابات آمریکا نداشت اما مسئولان این کشور چنین اقدامی را مورد ملاحظه قرار داده بودند.

گزارش فوق را سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) ، آژانس امنیت ملی، اداره فدرال تحقیقات (اف‌بی‌آی)، وزارت امنیت کشور، و اداره تحقیقات و اطلاعات وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا تهیه کرده‌اند و وزارت خزانه‌داری نیز در تهیه آن همکاری کرده است.

این نهادهای اطلاعاتی می‌گویند ‌مدارکی دال بر این که تلاش‌های خارجی «بر جنبه فنی روند رای‌گیری تاثیر گذاشته باشد»، نیافته‌اند.

بیشتر از جهان