«جنسیت‌زده‌ترین حرف سال» ژاپن را چه کسی گفت؟

این نظرسنجی هر سال برای رساندن صدای مردم به گوش همگان انجام می‌شود

یوشیرو موری نخست وزیر سابق گفته بود: «زنان خیلی حرف می‌زنند» - Odd ANDERSEN / AFP

«جنسیت‌زده‌ترین حرف سال» در ژاپن انتخاب شد. به انتخاب نظردهندگان، بدترین حرف جنسیتی را یک سیاستمدار زن گفته بود که سابقه‌ای طولانی در اظهار نظرهای جنجالی در مورد زنان و اعضای جامعه دگرباشان جنسی دارد. 

میو سوگیتا نماینده محافظه‌کار مجلس از حزب حاکم در ژاپن یعنی حزب لیبرال دموکرات به دلیل اظهار نظر پارسالش در این نظرسنجی از مردان پیشی گرفت. او گفته بود «زنان هرچه دلشان بخواهد» در مورد خشونت جنسی «دروغ می‌بافند». 

نتایج این نظرسنجی اینترنتی گروه نائوسپس (نه به اظهارنظرهای عمومی جنسیت‌زده) با رأی مردم مشخص و در روز جهانی زنان یعنی دوشنبه اعلام شد. این گروه را عده‌ای از کنشگران و دانشگاهیان ژاپنی تشکیل داده‌اند. 

دومین نفر در این فهرست یوشیرو موری نخست وزیر سابق بود که وقتی گفت «زنان خیلی حرف زدند» مجبور شد از سمت عالی‌رتبه ریاست کارگروه برگزاری المپیک ۲۰۲۰ توکیو استعفا دهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش گاردین سخنان خانم سوگیتا باعث شد از شش هزار و ۳۱ رأی این نظرسنجی ۱۹۹۵ رأی یا ۳۳.۱ درصد آرا به او برسد. آقای موری نیز ۱۲۱۶ رأی یعنی ۲۰.۲ درصد آرا را از آن خود کرد. 

نفر سوم ماساته‌رو شیراییشی از اعضای حزب حاکم ژاپن بود که گفته بود اگر همه بخواهند هم‌جنسگرا شوند و حقوقشان هم محفوظ باشد «نسل بعدی وجود نخواهد داشت». 

این نظرسنجی از سال ۲۰۱۷ هر سال با هدف انگشت گذاشتن بر اظهار نظرهای مسئله ساز، تبعیض‌آمیز و جنسیت‌محور سیاستمداران و صاحبان سمت‌های رسمی انجام می‌شود تا صدای اعتراض مردم را نسبت به این اظهار نظرها به گوش همه برساند. 

خانم سوگیتا از یاران نخست وزیر قبلی شینزو آبه در نظرسنجی سال ۲۰۱۹ نیز از نامزدها بود اما وزیر امور مالی این کشور با مقصر دانستن قربانیان آزار جنسی و جانبداری از متهمان گوی سبقت را از او ربود. 

خانم سوگیتا آن سال به سبب این که گفته بود زوج‌های همجنسگرا «فرزندآوری ندارند و به عبارت دیگر از این جهت ناقص‌اند، پس در شکوفایی این ملت نقشی ندارند»، در این فهرست دوم شد.

© The Independent

بیشتر از جهان