«کودک ۹ ساله افغان را داعش و گروه‌های هراس‌افکن ربوده‌اند»  

ماه‌‌ها از این آدم‌ربایی می‌گذرد و گروگانگیران بیش از دو میلیون دلار باج می‌خواهند

مقام‌های افغان داعش را عامل این آدم‌ربایی خوانده‌اند - رسانه‌های اجتماعی

ضیا سراج، رئیس امنیت ملی افغانستان، اعلام کرده است که در جریان آدم‌ربایی عبدالرئوف، کودک ۹ ساله بلخی، داعش و دیگر گروه‌های تروریستی دست دارند و در پیوند با این قضیه، تاکنون ۵۵ نفر دستگیر شده‌اند و تحقیقات نهادهای امنیتی و کشفی برای شناسایی اعضای دیگر این گروه و آزادسازی کودک ربوده شده در جریان است.

آقای سراج، به رسانه‌ها گفت: «در ارتباط با ربایش کودک ۹ ساله بلخی، نهادهای امنیتی تاکنون ۵۵ نفر را دستگیر کرده‌اند که در میان آنان، شهروندانی ازبکستان و تاجیکستان نیز هستند.»

به گفته رئیس امنیت ملی این کشور، «افراد که در پیوند با این قضیه دستگیرشده‌اند، در شمال افغانستان و در استان‌های بلخ، فاریاب و جوزجان بوده‌اند.»

دستگیری این ۵۵ تن از اعضای گروه‌های آدم‌ربایی (داعش و گروه‌های هراس‌افکن)، در حالی صورت می‌گیرد که از ربودن عبدالرئوف، بیش از چهار ماه می‌گذرد و با وجود تمام تلاش‌ها و دستگیری‌های انجام شده، عبدالرئوف ۹ساله در چنگ ربایندگان و سرنوشت او تاکنون نامعلوم است و هر روز که می‌گذرد، تنها تهدید کشتن وی برای خانواده‌اش فرستاده می‌شود.

ربایندگان به تازگی ویدیویی از عبدالرئوف برای پدرش فرستاده‌اند که نشان می‌دهد این کودک با گریه و ناله از خانواده‌ خود می‌خواهد پولی را که ربایندگان تعیین کرده‌اند پرداخت کنند. در این ویدیو، او از وضعیت بد خود نیز شکایت دارد.

ربایندگان نیز از خانواده عبدالرئوف خواسته‌اند تا هرچه زوتر پول تعیین شده را که مبلغ آن یک میلیون ۲۰۰ هزار دلار می‌شود برای آنان بفرستند؛ در غیر این صورت، مبلغ به دو میلیون ۲۰۰ هزار دلار افزایش می‌یابد یا این که کودک را تکه‌تکه می‌کنند و برایشان پس می‌فرستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پدر عبدالرئوف که وضعیت سلامتی خوب ندارد، قبلا نیز گفته بود که پول خواسته شده بسیار گزاف است و او توانایی پرداخت آن را ندارد. او اکنون به وعده‌های رئیس‌جمهور غنی، دل بسته است و می‌گوید: «حرف‌ها وعده‌های رئیس‌جمهور غنی، ما را امیدوار کرده است و آرزو دارم که عبدالرئوف جان، هرچه زوتر از بند آزاد شود.»

مادر این کودک، نیز می‌گوید: «اگر دل ربایندگان و دولتمردان این کشور به حال پدر و مادر عبدالرئوف ۹ ساله نمی‌سوزد، آه و ناله کودک را بشنوند و دل بسوزانند و برای رهایی‌ او کاری کنند.»

مادر عبدالرئوف قبلا هم گفته بود: «زمانی ‌که طفل ما ربوده شد، وضعیت سلامتی خوب نداشت و به دلیل همین بیماری و مشکلات سلامتی که داشت هفته‌ای دو یا سه روز به مدرسه می‌رفت. اگر برای رهایی وی هرچه زوتر اقدام نشود، ممکن است که در اثر مریضی، جان دهد.»

از نخستین روزهای انتشار خبر ربایش عبدالرئوف ۹ ساله در رسانه‌های داخلی افغانستان، مقامات امنیتی و شماری از رهبران جهادی شمال این کشور برای رهایی این کودک دست به کار شدند اما تاکنون هیچ سرنخی که نشان دهد عبدالرئوف در کدام استان افغانستان نگهداری می‌شود در دست نیست.

دو هفته پیش، مارشال عبدالرشید دوستم، معاون پیشین ریاست‌جمهوری این کشور که خود را بزرگ خانواده عبدالرئوف خواند، گفت: «بدون شک من بزرگ آنان هستم و درد دوری طفل از آغوش پدر و مادرش می‌دانم، اما آرام ننشسته‌ام و ما نیز در کنار نهادهای امنیتی کشور برای رهایی عبدالرئوف ۹ ساله تلاش داریم اما متاسفانه گروه رباینده قوی است و مکان طفل را هر روز تغییر می‌دهد.»

عطامحمد نور، استاندار پیشین بلخ و رهبر جهادی و بانفوذ شمال، در مصاحبه با یکی از رسانه‌های داخلی، بدون ذکر نام، فردی پولدار از اهالی بلخ را به ربودن عبدالرئوف متهم کرد و گفت: «نهادهای امنیتی و مقامات بلندپایه حکومت افغانستان می‌دانند که کودک ۹ ساله را چه کسی دزدیده و در کجا نگهداری می‌شود، اما واقعیت را به مردم و خانواده طفل نمی‌گویند.»

مرسل یاسمین، ساکن کابل است. وی از ضعف نهادهای امنیتی و کشفی افغانستان در نجات طفل ربوده شده بلخی انتقاد می‌کند و می‌گوید: «این چگونه نظامی است که ماه‌ها است کودکی ۹ ساله را در منطقه تحت حکومتش می‌ربایند و نگه می‌دارند؟ حکومت و نهادهای امنیتی نباید این قدر ضعیف و ناتوان باشند و نتوانند گروه‌های کوچک ضدنظام را دستگیر کنند و به پنجه قانون بسپارند. هر بار که خبر دربند بودن این کودک را می‌شنوم، آب می‌شوم و فکر می‌کنم در جنگل زندگی می‌کنیم.»

نوریه کوهستانی نیز گفت: «با وجود دستگیری‌های اداره امنیت ملی کشور، هنوز هم کودک ربوده شده در شمال افغانستان نگهداری می‌شود. این که تاکنون عاملان اصلی دستگیر نشده‌اند، ضعف و ناتوانی حکومت را نشان می‌دهد. اگر برای رهایی عبدالرئوف ۹ ساله اقدام جدی و پی‌هم صورت نگیرد، شاید ربایندگان، این طفل را از بین ببرند و نابودش کنند خواهش ما از همه کسانی که توانایی دارند این است که برای رهایی عبدالرئوف جان، اقدام کنند و اشک و ناله خانواده او را فرو بنشانند.»