سری‌لانکا: برقع ممنوع، مدارس اسلامی تعطیل

«هیچ کس حق ندارد مدرسه‌ دایر کند و هر چه دلش می‌خواهد به کودکان آموزش بدهد»

سازمان عفو بین‌الملل این ممنوعیت را «خط‌مشی نمادین خطرناکی» خواند که «آزادی بیان و مذهب را نقض می‌کند»- REUTERS/Danish Siddiqui/File Photo

وزیر امنیت عمومی سری‌لانکا روز شنبه اعلام کرد که این کشور پوشیدن برقع را ممنوع و بیش از یک هزار مدرسه اسلامی را تعطیل می‌کند.

برقع، پوششی است که کل بدن و صورت را در بر می‌گیرد و با روسری (حجاب) که فقط سر را می‌پوشاند، متفاوت است.

آقای سارات ویراسکرا گفته است نقابی که برخی زنان مسلمان تمام صورت خود را با آن می‌پوشانند، «نشانه افراط‌گرایی مذهبی» است و این کشوربه دلایل «امنیت ملی»، برقع را ممنوع می‌کند.

او گفت: اوایل زنان و دختران مسلمان هرگز برقع نمی‌پوشیدند و اخیرا به آن روی آورده‌‌اند که نشانه افراط‌‌گرایی مذهبی است. قطعا آن را ممنوع خواهیم کرد.

دولت سری‌لانکا همچنین قصد دارد در این کشور که اکثریت آن پیرو آیین بودا هستند، بیش از هزار مدرسه اسلامی را تعطیل کند. به گفته آقای ویراسکرا، فعالیت این مدارس مخالف خط‌‌مشی ملی آموزش و پرورش است.

او اظهار داشت: هیچ کس حق ندارد مدرسه‌ای دایر کند و هر چه دلش می‌خواهد به کودکان آموزش بدهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۲۰۱۹ و در پی یک رشته حملات تروریستی ستیزه‌جویان اسلامی که به کشته شدن بیش از۲۵۰ نفر در هتل‌ها و کلیساها انجامید، سری‌لانکا برقع را به طور موقت ممنوع کرده بود.

هفته پیش در سوییس نیز، مردم با اکثریت نه چندان بالایی ممنوعیت  حجاب صورت، از جمله برقع را برگزیدند. بنا بر نتایج رسمی، ۵۱.۲ درصد در برابر ۴۸.۸ درصد برای تحقق این ممنوعیت به تغییر قانون اساسی رای دادند.

والتر وبمن، رئیس کارگروه همه‌پرسی و نماینده حزب مردم سوییس در مجلس، برقع را «نماد اسلام سیاسی افراطی» خواند که «در حال سیطره‌ فزاینده در اروپا است و جایگاهی در سوییس ندارد».

طبق تحقیق دانشگاه لوسرن، کمتر از ۴۰  نفر در سوییس از برقع یا نقاب استفاده می‌کنند و حدود پنج درصد جمعیت این کشور، مسلمان هستند.

سازمان عفو بین‌الملل این ممنوعیت را «خط‌مشی نمادین خطرناکی» خواند که «آزادی بیان و مذهب را نقض می‌کند».

فرانسه در سال ۲۰۱۱ استفاده از حجاب کامل صورت در فضای عمومی را ممنوع کرد و دانمارک، اتریش، هلند و بلغارستان هم حجاب صورت در فضای عمومی، خواه بخشی از صورت را بپوشاند خواه تمامی صورت را، ممنوع کرده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان