سنگاپور در تلاش برای افزایش آگاهی دینی به هدف مهار افراط‌گرایی روبه‌رشد

سنگاپور قصد دارد برای مقابله افراط‌گرایی، قوانین سخت‌گیرانه‌تری را وضع کند

تنوع نژادی، مذهبی و فرهنگی، سنگاپور را به جامعه متمایزی تبدیل کرده است . عكس از:  AFP

در دهم ماه مارس جاری، پلیس سنگاپور یک جوان بیست ساله شاغل در ارتش را دستگیر کرد که قصد داشت با چاقو به نمازگزاران یهودی در یکی از کنیسه‌های مرکز این کشور حمله کند. این فرد همچنین تصمیم سفر به نوار غزه و پیوستن به یک جنبش مسلحانه را داشت تا علیه اسرائیل به مبارزه بپردازد. این در حالی‌است که سنگاپور از چند سال پیش، با موج افراط‌گرایی روبه‌رو شده است که نگرانی‌های مقامات این کشور چند قومی و چند مذهبی که از نظر اقتصادی و فنی یک کشور پیشرفته تلقی می‌شود، را برانگیخته است.

به همین دلیل، سنگاپور به هدف مبارزه با پدیده تروریسم و افراط‌گرایی در صدد وضع قوانین جدیدی است که سخت‌گیرانه توصیف می‌شود. این کشور همچنان سعی دارد محتوای همزیستی مسالمت آمیز قومی را شامل برنامه درسی خود کند.

کشور چند نژادی

سنگاپور به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای جهان به شمار می‌رود و اقتصاد پررونق آن، این کشور را به برترین اقتصاد در میان کشورهای آسیای جنوب شرقی تبدیل کرده است. سنگاپور دارای تنوع نژادی، مذهبی و فرهنگی ویژه است. دو سوم کل جمعیت این کشور به دلیل مهاجرت‌های قبلی، از قومیت چینی تشکیل می‌شود، در حالی‌که نژاد مالایی بیشترین نسبت را پس از چینی‌ها دارد و نژاد هندی در مقام سوم قرار می‌گیرد.

با توجه به ویژگی چند نژادی، سنگاپور دارای چهار زبان رسمی است که عبارت اند از انگلیسی، ماندرین (چینی)، مالایی و تامیل. البته زبان انگلیسی به طور گسترده‌ای در ادارات و در بخش‌های تجارت و صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان زبان اول در بخش آموزش به شمار می‌رود. ویژگی دیگر سنگاپور، کثرت‌گرایی دینی است و ساکنان آن از ادیان بودیسم، اسلام، مسیحیت و هندوئیسم پیروی می‌کنند و آیین بودا که حدود ۴۳ درصد از مردم سنگاپور از آن پیروی می‌کنند به عنوان گسترده‌ترین دین در این کشور شناخته می‌شود.

افزایش آگاهی دینی

سنگاپور در مقایسه با همسایگانش، به ویژه با در نظرداشت افزایش خطر عملیات تروریستی در اندونزی، مالزی و فیلیپین، کمتر در معرض حوادث تروریستی قرار داشته است، اما این کشور به طور کل از خطر حملات تروریستی دور نبوده است، به ویژه این‌که گروه «جماعت اسلامی» که به عنوان معروف‌ترین گروه تروریستی در جنوب شرق آسیا شناخته می‌شود، قصد داشت حدود دو دهه پیش ایستگاه‌های حمل و نقل سریع، وزارتخانه‌ها و سفارتخانه‌های خارجی در این کشور را هدف حمله قرار دهد. اما مقامات امنیت داخلی سنگاپور موفق به کشف سلول تروریستی و جلوگیری از وقوع حمله شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به دنبال این رخداد، سنگاپور در تلاش برای ایجاد قوانینی شد که از امنیت این کشور محافظت کرده و از به‌خطر افتادن ساختار اجتماعی و مذهبی آن جلوگیری کند. به همین ترتیب، سنگاپور در حال حاضر دارای قوانینی همچون قانون امنیت داخلی است. طبق این قانون مقامات امنیتی سنگاپور می‌توانند فرد مظنون را برای مدت حداکثر ۳۰ روز به هدف پیش‌گیری از وقوع خطر بازداشت کنند و این بازداشت در صورت ضرورت می‌تواند تا حداکثر دو سال تمدید شود. قوانین جدید به نیروهای امنیتی اجازه می‌دهد مانع هرگونه عملیات خرابکارانه و اقدامات خشونت آمیز سازمان یافته علیه مردم و دارایی‌ها آن‌ها در کشور شوند و این قانون مقامات سنگاپور را قادر به اتخاذ اقدامات پیشگیرانه‌ای می‌کند تا از وقوع حملات تروریستی و خسارت‌های جانی و مالی ناشی از آن‌ها جلوگیری به عمل آید.

سنگاپور در سال ۲۰۰۳، برنامه آگاهی دینی را به هدف بازکردن ذهنیت افراد بازداشت شده و ارائه مشوره به آن‌ها آغاز کرد و دو تن از روحانیون برجسته این کشور (پروفسور حاجی علی حاجی محمد و پروفسور حاجی محمد حسیبی حسن) این برنامه را رهبری می‌کنند و سعی دارند ذهنیت بازداشت شدگان را برای این‌که دو باره به جامعه بپیوندند، آماده کنند. همچنان، دولت سنگاپور در صدد وضع قوانین سخت‌گیرانه برای مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم است و در همین راستا، سنگاپور در ماه آوریل سال ۲۰۱۹، قانون منع تأمین مالی تروریسم را به منظور جلوگیری از گسترش فعالیت‌های تأمین مالی تروریسم تصویب کرد و برای عدم افشای اطلاعات مربوط به تأمین مالی تروریسم، مجازات شدیدی را تعیین کرد.

گسترش پدیده افراط‌گرایی

علی‌رغم تلاش‌های سنگاپور برای جلوگیری از گسترش فعالیت‌های افراط‌گرایی، سنگاپور در این اواخر با مشکل افراط‌گرایی روبه‌رو شده است. کی شان موگان، وزیر کشور سنگاپور اظهار داشت که فعالیت راست‌گرایان افراطی در این کشور در حال افزایش است و این موج خطرناک افراط‌گرایی که در سراسر جهان در حال پیشرفت می‌باشد، عملاً نگران کننده است. گزارش انتشار یافته در ماه ژوئن ۲۰۱۷ از سوی وزارت کشور سنگاپور نشان می‌دهد که افراط‌گرایی در این کشور به اوج رسیده است. در این گزارش آماده است که سنگاپور به‌طور فزاینده‌ای در معرض خطر حملات گروه‌های تروریستی مرتبط با "داعش" در جنوب شرقی آسیا قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش در بازه زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷، در سنگاپور ۱۱ فرد افراط‌گرا بازداشت شدند که مطابق به قانون امنیت داخلی با آن‌ها برخورد صورت گرفته است، در حالی‌که بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ ، این کشور بیشتر از پیش در معرض خطر افراط‌گرایی قرار گرفته و شمار افراط‌گرایان تحت نظارت مقامات امنیتی سنگاپور به ۲۲ تن رسیده است و نشان می‌دهد که شمار افراد تروریست دو برابر شده است. افزون بر آن، مقامات امنیتی سنگاپور برای نخستین بار یک زن را دستگیر کردند که قصد داشت برای ازدواج با یک جنگجوی داعش به سوریه سفر کند.

همچنان، یک کودک ۱۵ ساله نیز به دلیل قرار گرفتن تحت تأثیر منفی شبکه‌های اجتماعی، توسط مقامات امنیتی سنگاپور دستگیر شده است. این کودک با نشر تصویری از حلیمه یعقوب، رئیس جمهوری سنگاپور، خواستار سر بریدن وی توسط داعش شده بود و تحقیقات انجام شده نشان داد که این کودک از داعش حمایت می‌کند. با آن‌که تعداد اندکی از شهروندان سنگاپور موفق به سفر به سوریه و پیوستن به داعش شده اند، اما در سال ۲۰۱۸، دولت سنگاپور اعلام کرد که دو تن از شهروندان این کشور با خانواده‌های خود به سوریه سفر کرده و به جنگجویان پیوسته اند.

دو سال پیش، سنگاپور شاهد اولین پرونده تأمین مالی تروریسم در این کشور بود و عمران قاسم، شهروند سنگاپور در ماه اکتبر ۲۰۱۴، مبلغی را به منظور نشر تبلیغات داعش به فردی در ترکیه فرستاده بود، در نتیجه، عمران قاسم به ۳۳ ماه حبس محکوم شد. کارشناسان تأیید می‌کنند که چالش اصلی در ظهور پدیده تروریستی در سنگاپور و چگونگی پاسخ این کشور با آن است.

در پی حملات تروریستی سال گذشته در فرانسه، مقامات سنگاپور، ۳۷ نفر که ۱۴ تن آنان شهروندان سنگاپور بوده اند را به ظن داشتن تمایلات رادیکالی یا تحریک خشونت از طریق اینترنت و دامن زدن به ناآرامی‌های جامعه، مورد بازجویی قرار دادند. همچنان، در اواخر سال گذشته، مقامات امنیتی سنگاپور یک دانشجوی هندی‌تبار را که همزمان با سالگرد واقعه کرایست‌چرچ، قصد حمله به مسلمانان را در دو مسجد داشت، دستگیر کردند.

البته حادثه اخیر و بازداشت پنج جوان زیر بیست سال به دلیل رادیکالی شدن و تغذیه فکری از طریق اینترنت، توسط مقامات امنیتی، باعث شد وزیر امور خارجه سنگاپور در اظهاراتش در اوایل سال جاری نسبت به خطر افراط‌گرایی در کشور ابراز نگرانی کند. وی گفت که استراتژی سنگاپور برای مقابله با افراط‌گرایی، بر پایه ایجاد ارتباط با جامعه جهانی و سازمان‌های مذهبی استوار است و هدف از این استراتژی دستیابی به همزیستی مسالمت آمیز قومی و مذهبی و استفاده از قانون امنیت داخلی برای دستگیری افراط‌گرایان، پیش از تلاش آن‌ها برای انجام هرگونه فعالیتی است که به جامعه آسیب برساند.

جوانان و موج افراط‌گرایی

در چارچوب تلاش‌ها برای جلوگیری از موج جدید افراط‌گرایی، سنگاپور ابتکاری عملی را تحت عنوان "جنبش امنیت" آغاز کرده است که هدف آن افزایش آگاهی جوانان و آموزش جامعه برای مبارزه با تروریسم است. این طرح، شامل شماری از رهبران مردمی، سازمان‌های مختلف مذهبی و بازرگانان است. علاوه بر این، مقامات سنگاپور می‌کوشند برای مقابله با تبلیغات افراطی منتشر شده در اینترنت، با جوانان این کشور از طریق رسانه‌های اجتماعی و بسترهای اینترنتی دسترسی پیدا کنند.

همچنان، سنگاپور در صدد افزودن رهنمودها و مباحث جدیدی در برنامه‌های آموزشی این کشور است که بر هماهنگی قومی در مدارس سنگاپور تمرکز دارد و معلمان دبیرستان‌ها برای تسهیل بحث در مورد مسائل داغ عصر کنونی مانند نژاد و مذهب، آموزش‌های ویژه‌ای می‌بینند تا موفقیت بیشتری در روند اصلاح دیدگاه‌های دانش آموزان داشته باشند.

© IndependentArabia