درخواست تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران

یازده گروه و سازمان ایرانی و بین‌المللی مدافع حقوق بشر این نامه را امضا کرده‌اند

جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران-عکس از iranfocus 

سازمان‌های ایران و بین‌المللی مدافع حقوق‌ بشر در یک نامه مشترک خواستار تمدید ماموریت گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران در چهل و ششمین نشست شورای حقوق بشر آن سازمان شدند.

در این نامه، که سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه آن را منتشر کرد، از دولت‌های کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل درخواست شده است با تمدید ماموریت «جاوید رحمان» به مدت یک سال دیگر موافقت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امضاکنندگان نامه همچنین از اعضای شورا خواسته‌اند از نشست آتی به عنوان فرصتی برای ابراز نگرانی در مورد نقض شدید و نظام‌مند حقوق بشر در ایران، که گزارشگر ویژه آنها را گزارش کرده است، استفاده کنند.

یازده گروه و سازمان ایرانی و بین‌المللی مدافع حقوق بشر این نامه را امضا کرده‌اند؛ از جمله، عفو بین‌الملل، بنیاد عبدالرحمن برومند، مدافعان حقوق بشر، گروه "همه حقوق بشر برای همه در ایران" و عرصه سوم.

به گفته آنها، تمدید ماموریت گزارشگر ویژه سازمان ملل با توجه به تداوم نقض گسترده و نظام‌مند (سیستماتیک) حقوق بشر در ایران، که مسئولان جمهوری اسلامی در کمال مصونیت از مجازات مرتکب می‌شود، حیاتی است.

در این نامه همچنین به‌طور خلاصه به موارد نقض حقوق بشر، از جمله آمار بالای احکام اعدام، برگزاری دادگاه‌های غیرعادلانه، بازداشت‌های فراقضائی، سرکوب جامعه مدنی، و شرایط نامناسب زندان‌ها اشاره شده است.

تعدادی از گروه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری خرداد ماه امسال نیز نامه مشابهی ارسال کرده بودند و شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز در نشست اوایل تیر ماه خود، ماموریت جاوید رحمان را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.

پس از درگذشت عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه سابق حقوق بشر ایران در سازمان ملل متحد، جاوید رحمان در ژوئیه ۲۰۱۸ به عنوان جانشین او انتخاب شد. ماموریت گزارشگر ویژه یک ساله است و می‌تواند هر سال تمدید شود.