استقبال وزیر خارجه آمریکا از سفر پاپ به عراق

«سفر پاپ الهام‌بخش امید خواهد بود و به ارتقای همدلی و درک اعضای ادیان مختلف در عراق و سراسر جهان کمک خواهد کرد»

پاپ فرانسیس بعد از ظهر جمعه وارد بغداد شد- Vatican Media/Handout via REUTERS

آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده روز شنبه در پیامی در توییتر سفر پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان را به عراق «تاریخی» خواند و از آن ابراز خشنودی کرد.

وی در این توییت نوشته است، «ما معتقدیم سفر او الهام بخش امید خواهد بود و به ارتقای همدلی و درک اعضای ادیان مختلف در عراق و سراسر جهان کمک خواهد کرد.»

آقای بلینکن همچنین توییت سفارت آمریکا در واتیکان را در همین زمینه بازنشر کرده که در آن به پیام پاپ پیش از سفر، که گفت «به عنوان زائر صلح می‌آیم،» اشاره شده است.

پاپ فرانسیس بعد از ظهر جمعه وارد بغداد شد. این نخستین سفر یک رهبر کاتولیک‌های جهان به عراق و همچنین نخستین سفر پاپ فرانسیس از آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ است.

وی ساعاتی پس از ورود به عراق، به کلیسای جامع کاتولیک سریانی به نام «سیدة النجاة» در پایتخت رفت و یاد قربانیان حمله اکتبر ۲۰۱۰ داعش به آن مکان را گرامی داشت.

رهبر کاتولیک‌های جهان امروز با آیت‌الله علی سیستانی از مراجع شیعه در شهر نجف دیدار کرد.

آیت‌الله سیستانی در این دیدار که تحت تدابیر شدید امنیتی انجام شد و توجه بسیاری را در جهان جلب کرد، تأکید کرد دولت عراق مسئول حفظ جان و امنیت مسیحیان آن کشور است.

پاپ فرانسیس پیشتر گفته بود، هر عراقی با هر مذهبی، شایسته برخورداری از حقوق برابر با اکثریت مسلمان شیعه است.

این دیدار یک نمایش نمادین در مورد اهمیت همکاری پیروان ادیان مختلف است و با توجه به شرایط فعلی عراق که گرفتار درگیری‌های مذهبی است، بسیار ارزشمند محسوب می‌شود.