وزیر دفاع اسرائیل:‌ آماده حمله مستقل به سایت‌های هسته‌ای ایران هستیم

بنی گانتز: «سیاست آمریکا باید سیاست آمریکا باشد و سیاست اسرائیل هم باید سیاست اسرائيل باقی بماند»

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل- REUTERS/Dan Williams

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، در گفتگو با شبکه «فاکس نیوز» آمریکا گفت ارتش اسرائيل در حال به‌روز رسانی برنامه‌های خود برای حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران است. او تاکید کرد که اسرائیل آماده است تا در صورت لازم به طور مستقل این حمله را انجام دهد.

گانتز گفت: «اگر دنیا ایران را پیش از رسیدن به سلاح هسته‌ای متوقف کرد که خیلی هم خوب. اما اگر نکرد ما باید به صورت مستقل عمل کنیم و خودمان از خودمان دفاع کنیم.»

این اولین گفتگوی آقای گانتز با یک تلویزیون آمریکایی بود. این فرمانده کل سابق ارتش اسرائيل، مدتی به عنوان رهبر حزب لیبرالِ «آبی و سفید» چهره اصلی اپوزیسیون در اسرائیل محسوب می‌شد اما پس از پیوستن به دولت ائتلافی بنیامین نتانیاهو از محبوبیتش کاسته شد. اسرائیل حدود سه هفته دیگر عازم انتخابات می‌شود و بعید است حزب آقای گانتز عملکرد موفقی داشته باشد.

سال ۲۰۲۱ سال مهمی در عرصه سیاست اسرائیل و فلسطین محسوب می‌شود. علاوه بر انتخابات اسرائيل شاهد سه انتخابات در فلسطین و یک انتخاباتی درونی در سازمان حماس خواهیم بود. در ضمن در حالی شاهد شدت گرفتن درگیری غیرمستقیم ایران و آمریکا در عراق و سوریه هستیم که برخی منابع اطلاعاتی تخمین می‌زنند که ایران از طریق نیروهای متحد خود در سوریه و لبنان در چند ماه آینده به اسرائيل حمله خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گانتز در گفتگو با «فاکس نیوز»‌ از صدها هزار راکتی که حزب‌الله لبنان در اختیار دارد صحبت کرد و نقشه‌ای محرمانه از تجهیزات موشکی لبنان را به خبرنگار این شبکه نشان داد. او گفت: «این نقشه هدف‌های مورد نظر ما است. تمام‌شان را از نظر قانونی، عملیاتی و اطلاعاتی بررسی کرده‌ایم و آماده حمله‌ایم.»

در تخمین اطلاعاتی سالیانه ارتش اسرائیل که چند هفته پیش منتشر شد خوانده بودیم که این کشور انتظار درگیری‌ با حزب‌الله را دارد اما تخمین می‌زند که این درگیری تنها چند روز طول بکشد و به گستردگی سال ۲۰۰۶ نباشد. در برخی رسانه‌های اسرائیلی تخمین زده شده که در درگیری بعدی در هر ۲۴ ساعت ۳۰۰۰ هدف در لبنان مورد حمله اسرائیل قرار بگیرند و روزی ۳۰۰ جنگنده حزب‌الله کشته شوند.

در ضمن انتظار می‌رود اسرائیل با ادامه روند چند سال گذشته به گروه‌های مورد حمایت ایران در سوریه حمله کند. روسیه با این‌که متحد ایران در سوریه است روابط نزدیکی با اسرائیل نیز دارد و جلوی این حملات را نمی‌گیرد. آقای گانتز گفت ایران از نیروهای خود در سوریه برای رساندن سلاح به خاک لبنان استفاده می‌کند.

به گفته آویو کوچاوی، فرمانده کل ارتش اسرائيل، از آغاز سال جاری (یعنی دو ماه گذشته) اسرائيل به بیش از ۵۰۰ هدف مرتبط با ایران در خاک سوریه حمله نظامی کرده است.

هفته گذشته، دولت آمریکا اولین حملات خود در زمان ریاست‌‌جمهوری جدید، جو بایدن، را علیه یکی از پایگاه‌های مرتبط با ایران در خاک سوریه، در نزدیکی مرز عراق، انجام داد.

آقای گانتز در مورد اختلافات تل‌آویو و واشنگتن در مسائلی مثل خواست بایدن برای بازگشت به برجام گفت: «سیاست آمریکا می‌بایست سیاست آمریکا باشد و سیاست اسرائیل هم باید سیاست اسرائيل باقی بماند.»