نجفی به قصاص محکوم شد

دادگاه قتل میترا استاد را عمدی تشخیص داد

ISNA

دو ماه پس از قتل میترا استاد، همسر دوم محمد علی نجفی، شهردار سابق تهران، دادگاه برای نجفی حکم قصاص صادر کرد. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه گفت:« رای پرونده قتل میترا استاد و اتهام آقای محمدعلی نجفی صادر شده است و امروز (سه‌شنبه) به وکلای اولیای دم و متهم ابلاغ شده است».  اسماعیلی در ادامه گفت:« در کیفرخواست قتل عمد، ایراد صدمه غیرموثر در قتل و نگهداری اسلحه غیرمجاز مطرح شده بود. دادگاه قتل عمد را محرز دانسته و با توجه به تقاضای اولیای دم حکم به قصاص صادر کرده است».

این پرونده و نحوه رسیدگی به آن از آغاز با حاشیه‌های زیادی همراه بود. 

خبرگزاری تسنیم  روز گذشته قبل از روشن شدن حکم دادگاه، خبر صدور حکم قصاص برای نجفی را منتشر کرده بود که پس از مدت کوتاهی آن را از روی خروجی خود حذف کرد.

اسماعیلی همچنین گفت که دادگاه، محمدعلی نجفی را از اتهام «صدمه غیرموثر در قتل» تبرئه کرده است. نجفی همچنین به اتهام نگهداری اسلحه غیر مجاز به دو سال حبس محکوم شده که قابل تجدید نظر در دیوان عالی کشور است. 

اسماعیلی ادامه داد: اصل قصاص حق الناس است و با تصمیم اولیای دم اجرا می‌شود. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که وکلا و خانواده نجفی در تلاش برای رضایت گرفتن از خانواده میترا استاد هستند. برادر میترا استاد اعلام کرده که همه تصمیم‌گیری‌ها در این زمینه بر عهده او خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میترا استاد، صبح روز سه شنبه ۷ خردادماه با شلیک گلوله به قتل رسید. نجفی در همان روز خود را معرفی کرد و نحوه پوشش این خبر در رسانه‌ها و صدا و سیما سر و صدای زیادی به راه انداخت. نجفی انگیزه خود را از این اقدام اختلافات خانوادگی عنوان کرد و سه جلسه دادگاه برای رسیدگی به این پرونده در شعبه 9 دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدرضا محمدی کشکولی برای او برگزار شد. نجفی در نهایت ادعا کرد، قتل عمد انجام نداده است و آخرین جلسه دادگاه او ۳۱ تیرماه برگزار شد.

اما دادگاه این قتل را قتل عمد تشخیص داده است.

بر اساس آنچه در دادگاه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد مطرح شد، اولیای دم تقاضای قصاص متهم را دارند.

این پرونده یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های قتل در ایران است که با توجه به سمت‌‌های دولتی نجفی با موضوعاتی سیاسی نیز گره خورده است. نجفی که دانش‌آموخته دانشگاه شریف و ام آی تی است در دهه ۶۰ وزیر علوم بود. سپس در دولت هاشمی رفسنجانی، وزیر آموزش و پرورش شد. آخرین سمت او شهرداری تهران بود که برخی گمانه‌زنی‌ها استعفای او از این سمت را با روابط او با میترا استاد مرتبط می‌دانند. ادعایی که به اثبات نرسیده است.

 نجفی در آغاز روند رسیدگی به این پرونده و همچنین در دست‌نوشته‌ای که در صحنه قتل بر جا  گذاشت به طور تلویحی به برخی روابط میترا استاد در این زمینه اشاره کرده بود. او سپس در جلسه دوم دادگاه گفت که میترا استاد نه پرستو بوده و نه مهدور‌الدم. نجفی قبلا گفته بود، نمی‌خواهد برخی موضوعات را بیان کند.

بیشتر از