انتشار جزئیات هواپیمای جاسوسی نظامی کانادایی در وب تاریک

شرکت «بمباردیر» سازنده هواپیمای جاسوسی «گلوبال ۶۰۰۰» از پرداخت باج سایبری خودداری کرده بود

هکرها جزئیات هواپیمای جاسوسی نظامی کانادایی به نام «گلوبال ۶۰۰۰» را منتشر کردند- Johannes EISELE / AFP

به‌دنبال خودداری سازندگان یک هواپیمای جاسوسی کانادایی از پرداخت باج سایبری، هکرها جزئیات این هواپیمای نظامی را منتشر کردند.

شرکت هوافضای «بمباردیر» که هواپیمای «گلوبال ۶۰۰۰» آن برای سیستم جاسوسی «گلوبال‌آی»‌ شرکت «ساب» استفاده می‌شود، اعلام کرده که قربانی «نقض محدود امنیت سایبری»‌ شده است.

در این ماجرا جزئیات برنامه‌های سیستم هشداردهنده سریع هوابرد که ساخته شرکت دفاعی ساب سوئد است، در وب تاریک (دارک وب) موسوم به «CLOP ^ _- LEAKS» منتشر شده است.

بمباردیر در بیانیه‌ای اعلام کرد‌:‌ «تجزیه‌وتحلیل‌های علمی نشان داده که اطلاعات شخصی و دیگر اطلاعات محرمانه مرتبط با کارمندان، مشتریان، و تامین‌کنندگان مواد اولیه به خطر افتاده است.» این شرکت در بیانیه‌اش به باج‌خواهی اشاره‌ای نکرده و وب تاریک «کلوپ»‌ را نیز با نام ذکر نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت‌های دیگری ازجمله شرکت حقوقی «جونز دی» که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را نمایندگی می‌کند،‌ قربانی باج‌خواهی‌های کلوپ قرار گرفته‌اند. از دیگر سازمان‌هایی که هدف حمله کلوپ قرار گرفته‌اند، می‌توان به بانک خزانه‌داری نیوزیلند، دانشگاه کلرادو و کمیسیون سرمایه‌گذاری و امنیتی استرالیا اشاره کرد.

بنابر اعلام شرکت امنیت سایبری «سای‌ور»، وب‌سایت کلوپ در مارس ۲۰۲۰ برای انتشار داده‌های مسروقه از گروه‌ها و شرکت‌هایی تاسیس شد که حاضر به پرداخت باج نیستند.

شرکت ساب گلوبال‌آی را یک «راه‌حل نظارتی برای اطمینان از پوشش سریع و دقیق فواصل گسترده هوایی، دریایی و زمینی، و دارای قابلیت جابجایی لحظه‌ای بین مناطق تحت نظر» معرفی می‌کند.

این سیستم در حال حاضر در کشورهایی چون مکزیک، برزیل، یونان، پاکستان، تایلند، امارات متحده عربی و سوئد استفاده می‌شود.

بمباردیر فعلا به درخواست ایندیپندنت برای اظهارنظر پاسخی نداده است.

© The Independent

بیشتر از جهان