کاخ سفید حمله به سوریه را پیام جدیت بایدن در محافظت از آمریکایی‌ها خواند

وزیر خارجه روسیه: آمریکا دقایقی قبل از حملات، مسکو را مطلع کرد

جن ساکی در نشست خبری روزانه خود در واشینگتن-Alex Wong/Getty Images/AFP

سخنگوی کاخ سفید روز جمعه گفت حمله هوایی شب گذشته ارتش آمریکا به سوریه این پیام را دربر داشت که جو بایدن رئیس‌جمهوری ایالات متحده برای محافظت از آمریکایی‌ها از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد.

جن ساکی در نشست خبری روزانه خود در واشینگتن در پاسخ به پرسشی در همین زمینه گفت، این عملیات به منظور ارسال این پیام انجام شد که جو بایدن برای محافظت از آمریکایی‌ها اقدام خواهد کرد.

وی تاکید کرد، اقدامات آینده آمریکا در منطقه سنجیده خواهد بود و با هدف کاهش تنش‌ها در سوریه انجام خواهد شد.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، شامگاه پنجشنبه از حمله هوایی به زیرساخت‌های شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در شرق سوریه خبر داد. اقدامی که در پاسخ به حمله‌های راکتی اخیر به منافع آمریکا در عراق انجام شد.

به گفته جان کربی سخنگوی پنتاگون، جو بایدن این عملیات را تائید و فرمان انجام را صادر کرده است.

حملات هوایی ارتش آمریکا به مواضع گروه‌های نزدیک به ایران، ساعاتی پس از گفت‌وگوهای تلفنی جداگانه رئیس‌جمهوری آمریکا و پادشاه سعودی، و وزیر خارجه آمریکا و همتای سعودی او صورت گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران و روسیه در جنگ ده ساله سوریه از بشار اسد رئیس رژیم حاکم بر دمشق حمایت کرده‌اند و آمریکا و متحدان بین‌المللی و منطقه‌ای آن، حامی مخالفان اسد بوده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز جمعه حملات اخیر آمریکا را «غیرقانونی، تجاوزگرانه و نقض آشکار حقوق بشر و قوانین بین المللی» دانست که به گفته او در راستای حملات مستمر اسرائیل به خاک سوریه انجام می‌شود.

مسکو حمله آمریکا به سوریه را نقض موازین بین‌المللی دانسته و سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ضمن محکوم کردن آن، خواستار «احترام بی‌قید و شرط واشینگتن به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه» شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه گفت که ایالات متحده تنها چند دقیقه پیش از آغاز عملیات مسکو را در جریان گذاشت، که او آن را «نامناسب» و دیرهنگام دانست.

وی همچنین از دولت بایدن خواست تماس با روسیه را در مورد بحران سوریه از سر گرفته و موضع خود را روشن کند.

لندن، متحد کلیدی واشینگتن در اروپا، اما از حمله هدفمند آمریکا به گروه‌های شبه‌نظامی در سوریه که پایگاه‌ها و نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضدداعش را با هدف بی‌ثبات سازی منطقه هدف قرار می‌دهند، استقبال کرده است.

دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا در توییتی گفته است لندن تهدید ناشی از شبه‌نظامیان را به رسمیت می‌شناسد و هدف مشترکی با ایالات متحده برای همکاری با متحدان خود جهت کاستن از تنش‌ها در منطقه دارد.

وزارت امور خارجه فرانسه نیز در بیانیه‌ای از عملیات آمریکا در سوریه حمایت کرد و گفت با توجه به «حملات غیرقابل قبول» شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران به پایگاه‌های ائتلاف در عراق، پاریس «در کنار متحدان آمریکایی خود می‌ایستد.»

تصمیم جو بایدن به حمله به مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه واکنش‌های متفاوتی در داخل آمریکا به دنبال داشته است. برخی نمایندگان کنگره از آن استقبال کرده و برخی از این که بدون مجوز کنگره انجام شده انتقاد کرده‌اند.

تونی گونزالس نماینده ایالت تگزاس در مجلس نمایندگان آمریکا از حزب جمهوری‌خواه، در پیامی در توییتر اقدامات جو بایدن رئیس‌جمهوری دموکرات را «علیه تروریسم مورد حمایت حکومت‌ها» تحسین کرده است.

به گزارش نشریه پولیتیکو، تیم کین نماینده ویرجینیا و کریس مورفی نماینده کانتیکات در سنا خواستار توضیح دولت بایدن در مورد حمله شب گذشته ارتش به مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه شده‌اند.

این دو سناتور دموکرات از کاخ سفید خواسته‌اند توضیح بدهد که چرا دستور حمله بدون مجوز کنگره صادر شده است.