ارتش پاکستان تصرف دوباره کابل به‌دست طالبان را ناممکن خواند

ژنرال بابر افتخار سخنگوی ارتش پاکستان می‌گوید هم افغانستان کشور دهه ۹۰ نیست و هم پاکستان تغییر کرده است

ارتش پاکستان می‌گوید به طالبان برای تصرف پایتخت کمک نخواهد کرد - Banaras KHAN / AFP

ارتش پاکستان که به حمایت همیشگی از طالبان متهم است، می‌گوید امکان تصرف کابل پایتخت افغانستان به دست طالبان وجود ندارد.

ژنرال بابر افتخار، سخنگوی ارتش پاکستان، این سخنان را روز گذشته، چهارشنبه، در راولپندی به خبرنگاران خارجی گفت.  

او درباره خروج نیروهای ناتو و بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان گفت: «غیرممکن است که طالبان کابل را دوباره تصرف کند و در این کار پاکستان به آنها کمک کند. چنین چیزی اتفاق نمی‌افتد.»

ژنرال افتخار افزود: «افغانستان امروز افغانستان دهه ۹۰ میلادی نیست و زیربناهای دولت به راحتی از بین نمی‌رود و پاکستان نیز تغییر کرده است.»

دولت افغانستان بارها ارتش پاکستان را به حمایت از طالبان برای بر هم زدن اوضاع سیاسی و امنیتی در این کشور متهم کرده است.

گروه طالبان نیز ادعا کرده است که در صورت خروج نیروهای خارجی می‌تواند دوباره به قدرت برسد. اما چشم امید آنها به سوی حمایت پاکستان است. امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید بدون حمایت ارتش پاکستان، گروه طالبان ظرف شش ماه شکست خواهد خورد.

سخنان تازه‌ای سخنگوی ارتش پاکستان آب سردی روی دست گروه طالبان است که خیال پیروزی در کابل را دارد. به نظر می‌رسد این موضعگیری تازه به پیشبرد و موفقیت گفت‌وگوهای به جای تشدید جنگ کمک کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه طالبان بعد از هفته‌ها، مذاکره صلح با دولت افغانستان را در قطر از سر گرفته است. انتظار می‌رود در پی تحولات جدید سطح خشونت نیز در کابل و دیگر شهرهای کشور فروکش کند.

ژنرال بابر افتخار، به رسانه‌ها گفت که اسلام‌آباد تمام توانش را برای تشویق طالبان به گفت‌وگو کار گرفته است. او گفت: «حتی رهبران افغان می‌پذیرند که پاکستان تمام تلاشش برای صلح در افغانستان را انجام داده است.»

این مقام پاکستانی در مورد آینده سیاسی افغانستان گفت که مردم افغانستان باید تصمیم بگیرند که مذاکرات چگونه پیش برود و آینده کشور خود را تعیین کنند. او گفت:« «هدف ما تنها صلح پایدار در افغانستان است.»

در همین حال، ارتش پاکستان از آنچه حمایت هند از گروه های افراطی در داخل پاکستان خوانده، ابراز نگرانی کرده است.

آقای افتخار نیز گروه‌های اسلامگرای ضددولت پاکستان را به دریافت سلاح، پول و فناوری از هند و حلقاتی در افغانستان متهم کرد و گفت:«این افراطی‌های کوچک از وزیرستان در پاکستان حذف خواهند شد. روشن است که سازمان اطلاعات افغانستان از حضور این افراد به خوبی آگاه است.»  

هند و افغانستان بارها حمایت از گروه‌های اسلامگرا را رد کرده و گفته‌اند حمایت پاکستان از گروه طالبان، بستر فعالیت بیش از ۲۰ گروه تروریستی را در این منطقه فراهم کرده است.