صبر آمریکا برای بازگشت ایران به مذاکره «نامحدود» نیست

«دیپلماسی، موثرترین راه تضمین دست نیافتن ایران به سلاح هسته‌ای است»

افزایش اقدامات هسته‌ای ایران در مغایرت با برجام باعث شده این موضوع «چالشی فوری» برای آمریکا باشد-Nicholas Kamm / POOL / AFP

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز چهارشنبه گفت صبر آمریکا برای بازگشت ایران به مذاکره بر سر برجام «نامحدود نیست.»

آمریکا هفته گذشته به ایران پیشنهاد داد که مذاکره با این کشور به همراه سایر کشورهای عضو برجام از سر گرفته شود. ایران اما هنوز به این پیشنهاد آمریکا پاسخ رسمی نداده است.

 پرایس در نشست خبری در پاسخ به این سوال که آیا دعوت آمریکا از ایران برای مذاکره تاریخ انقضا هم دارد یا خیر، گفت: افزایش اقدامات هسته‌ای ایران در مغایرت با برجام باعث شده این موضوع «چالشی فوری» برای آمریکا باشد.

پرایس گفت: «صبر ما نامحدود نیست اما باور داریم که همان‌طور که رئیس‌جمهور به روشنی گفته است دیپلماسی، موثرترین راه تضمین این‌ است که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند.»

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، ‌هم گفت آمریکا هنوز منتظر پاسخ ایران به دعوت اتحادیه اروپا برای دیدار مشترک با آمریکا و کشورهای عضو برجام است.

یک روز پیش از این (سه‌شنبه) جواد ظریف گفته بود، چون آمریکا عضو برجام نیست حضور آن در جلسه رسمی ممکن نیست. او افزود که ایران در حال بررسی امکان «جلسه غیررسمی است که در آن از آمریکا به عنوان کشور غیرعضو دعوت شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین روز، جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا، گفت: «اقدامات دیپلماتیک بسیاری در جریان است تا جلسه‌ای برگزار کنیم و برجام تایید شود و تمام شرکت‌کننده‌ها گرد هم بیایند.»

بروکسل وعده داده که میانجی مذاکرات بین ایران و آمریکا باشد. در عین حال اما سه کشور اروپایی عضو برجام (فرانسه، آلمان و بریتانیا) نقض برجام توسط ایران از طریق افزایش اقدامات هسته‌ای و توقف پروتکل الحاقی را محکوم کردند. وزرای خارجه این سه کشور با صدور بیانیه‌ای مشترک از تصمیم «خطرناک» ایران انتقاد کردند و گفتند این اقدام «دسترسی آژانس به سایت‌ها و به اطلاعات مربوط به پادمان را به شدت محدود می‌کند.»

شبکه «ای‌بی‌سی» امریکا در گزارشی گفت احتمال دارد جلسه بین آمریکا، ایران و سایر کشورهای عضو برجام تا چند هفته دیگر برگزار شود.

از تغییرات مهم سیاست خارجی رئیس‌جمهور جدید آمریکا، جو بایدن، تجدید همکاری نزدیک با اروپا است که در زمان دونالد ترامپ کاهش یافته بود. پرایسروز سه‌شنبه گفت واشنگتن «دست در دست با متحدین اروپایی» با‌ آن‌ها در موضوع ایران همکاری می‌کند. او گفت: «ما باور داریم این به ما در این مذاکرات موضع قدرت می‌دهد و باور داریم که بهترین راه پیشروی همین است.»

امکان هماهنگی آمریکا با متحدین این کشور در شرق آسیا نیز وجود دارد. در روز سه‌شنبه وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرد با ایران بر سر آزادی دارایی‌های مسدودشده این کشور به توافق رسیده است اما این توافق نیازمند نظر مثبت آمریکا بود. احتمال می‌رود همین باعث شود دولت بایدن توسط قانونگذاران جمهوری‌خواه کنگره که عمدتا مخالف برجام هستند مورد انتقاد قرار بگیرد. مخالفین می‌گویند بایدن بدون هیچ‌گونه تغییر رفتار از سوی ایران به این کشور امتیاز می‌دهد.