صدور حکم اعدام زوج مسیحی در پاکستان به اتهام ارسال پیامک «کفرآمیز »

این زوج به ارسال پیامک‌های «کفرآمیز» حاوی توهین به حضرت محمد، متهم شده‌اند

طبق قوانین کفرستیزی پاکستان، کسی که به اسلام یا سایر شخصیت‌های مذهبی توهین کند، ممکن است به اعدام محکوم شود - AAMIR QURESHI / AFP

عفو بین‌الملل، خواهان آزادی فوری یک زن و شوهر مسیحی در پاکستان شده است که به جرم ارسال یک پیامک «کفرآمیز» با مجازات اعدام روبرو هستند.

این گروه حقوق‌بشری می‌گوید شگفته کوثر و شفقت امانوئل که از سال ۲۰۱۳ زندانی‌ بوده‌اند، در آوریل ۲۰۱۴ توسط دادگاهی در « توبه تیک سِنگ»، به اعدام محکوم شده‌اند.

این زوج به ارسال پیامک‌های «کفرآمیز» حاوی توهین به حضرت محمد به یک روحانی، متهم شده‌اند.

این پیام‌ها از طریق تلفنی حاوی سیم کارتی به نام شگفته ارسال شده است. این زوج این اتهام را رد می‌کنند و معتقدند که سیم کارت توسط شخصی دیگر با استفاده از کپی شناسنامه شاگوفتا خریداری شده است.

عفو بین‌الملل از دولت پاکستان خواسته است که فورا قانون مجازات کفرگویی را ملغی کنند. به گفته این سازمان «این قوانین مورد سوء استفاده آشکار قرار گرفته و بی‌اندازه صدمه وارد کرده است.»

این سازمان غیردولتی همچنین خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط این زوج، پیش از برگزاری جلسه تجدید نظراین پرونده در دادگاه عالی لاهور در روز چهارشنبه شد، اما دادگاه مجدداً جلسه دادخواست تجدیدنظر برای حکم صادر شده علیه این زوج را به مدت نامحدود به تأخیر انداخت. قرار بود فرجام‌خواهی آنها در آوریل سال ۲۰۲۰ مورد رسیدگی قرار گیرد، اما این امر به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وکیل این زوج، سیف الملوک، قاضی را متهم کرده است که پرونده را «به دلیل ترس» به تأخیر انداخته است. پرونده‌های مربوط به سخنان کفرآمیز معمولاً بسیار بحث‌برانگیز است و اغلب همه افراد درگیر در آن را به طریقی دچار ناامنی می‌کند.

سمیرا حمیدی، معاون منطقه‌ای سازمان عفو ​​بین‌الملل در جنوب آسیا، گفت: «احکام اعدام برای شگفته کوثر و شفقت امانوئل نشانه‌ای از خطراتی است که اقلیت‌های مذهبی در پاکستان از زمان برقراری قوانین ضدکفر با آن روبرو هستند.»

وی گفت: «این دو حدود هشت سال در زندان بود‌ه‌اند و منتظر رسیدگی به درخواست تجدید نظر خود هستند. این دو اصولاً نباید در زندان باشند. ما خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط آنها هستیم.»

آقای ملوک به گاردین گفت هیچ تاریخی برای دادرسی بعدی اعلام نشده است و افزود: «قضات در پاکستان تا زمانی که فشار سیاسی یا بین‌المللی ایجاد نشود، به ندرت پرونده‌های کفر را بررسی می‌کنند. هیچ مدرک اساسی علیه موکلان من وجود ندارد و آنها باید مدتها پیش از این آزاد می‌شدند.»

طبق قوانین کفرستیزی پاکستان، هر کسی که به توهین به اسلام یا سایر شخصیت‌های مذهبی متهم شده باشد، در صورت اثبات جرم ممکن است به اعدام محکوم شود. گرچه مقامات پاکستانی هنوز مجازات اعدام به جرم کفر را اجرا نکرده‌اند‌، اما صرف اتهام کفر می‌تواند باعث شورش در کشور شود.

به گفته گروه‌های حقوق‌بشر داخلی و بین‌المللی، چنین اتهام‌هایی برای ترساندن اقلیت‌های مذهبی یا تسویه حساب‌های شخصی به کار رفته است. عفو بین‌الملل می‌افزاید که «طی یک سال گذشته طرح اتهامات این‌چنینی علیه هنرمندان، مدافعان حقوق‌بشر و روزنامه‌نگاران» افزایش یافته است.

در اوت سال گذشته، پلیس پرونده‌ای علیه صبا قمر، بازیگر و بلال سعید، خواننده به دلیل فیلمبرداری یک نماهنگ در یک مسجد تشکیل داد. در اواخر همان ماه، پلیس همچنین پرونده‌ای علیه روزنامه‌نگار و مدافع حقوق بشر، مروی سرمد، برای توئیتی که در ۲۲ اوت ارسال کرده بود، تشکیل داد.

© The Independent

بیشتر از جهان