نقش نامزد بوریس جانسون در اداره کشور چیست؟

یک گروه محافظه‌کار خواستار انجام تحقیقات علنی در مورد سوءاستفاده نامزد نخست‌وزیر بریتانیا از قدرت شده است

کری سیموندز از نفوذ قابل توجهی فراتر از همسران نخست‌وزیران پیشین برخوردار است-ADRIAN DENNIS / AFP 

یک گروه محافظه‌کار خواستار انجام تحقیقات درباره قدرت پشت پرده کری سیموندز، نامزد بوریس جانسون شده و آن را «خویشاوندسالاری» خوانده است.

به ادعای «گروه بو»، به نظر می‌رسد که کری سیموندز بدون داشتن هیچ‌گونه سمت رسمی، در استخدام و اخراج کارمندان دفتر نخست‌وزیر و نیز در سیاست‌گذاری از نفوذ زیادی برخوردار است.

اکنون این سازمان که چهره‌های محافظه‌کار شاخصی نظیر نورمن تبیت و نورمن لامونت از حامیان آن هستند، خواستار انجام تحقیقاتی مستقل درباره نفوذ خانم سیموندز شده است.

بن هریس کویینی، رئیس گروه بو، گفت: «عدم شفافیت درباره موقعیت و اختیارات خانم سیموندز، و بی‌اطمینانی از اینکه او قدرتی در اداره امورات دولت ندارد، بالقوه خطرات بزرگی برای دولت، حزب محافظه‌کار و ملت به وجود می‌آورد.»

او گفت:«مردم نسبت به خویشاوندسالاری بسیار حساس هستند. دموکراسی در بریتانیا امر مقدسی است و باید همیشه مقدس باشد. هیچ کس نباید بدون پاسخگویی در برابر مردم، در اداره کشور ما نقش داشته باشد.»

این فراخوان برای انجام تحقیقات، پس از آن انجام می‌گیرد که گزارش‌هایی درباره نقش خانم سیموندز در اخراج شوک‌آور الیور لوئیس، رئیس واحد «نجات اتحادیه»، و نیز نقش پیشین او در برکناری دومینیک کامینگز منتشر شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اخیراً دو نفر از دوستان صمیمی خانم سیموندز به دو سمت مهم در دفتر نخست‌وزیر منصوب شده‌اند. یکی هنری نیومن، مشاور ارشد است و دیگری سیمونا فین، معاون جدید رئیس دفتر  نخست‌وزیر که میزبان جشن‌ ۳۰ سالگی خانم سیموندز بود.

گرچه تصویرپردازی او از سوی منتقدان به عنوان چهره‌ای شبیه لیدی مکبث با اتهام انتقادات زن‌ستیزانه نفی شده است، اما هیچ کس انکار نمی‌کند که وی از نفوذ قابل توجهی فراتر از همسران نخست‌وزیران پیشین برخوردار است.

خانم سیموندز مشتاق است که با برکناری پیشکسوتان کارزار خروج بریتانیا از اتحادیه اروپایی، از جمله آقای کامینگز و آقای لوئیس، چهره دولت را تلطیف کند و به عنوان یک طرفدار محیط زیست، دولت را به سمت اجرای یک برنامه سبز هدایت کند. 

گروه بو که با وجود پیوندهای محکم با حزب محافظه‌کار، از این حزب مستقل است، گفت که خانم سیموندز که نقش مشاور ویژه ندارد، در مقابل هیچ وزیری پاسخگو نیست.

این بدان معناست که سابقه او هیچ‌گاه از نظر امنیتی مورد بررسی قرار نگرفته تا به او اجازه دسترسی به اطلاعات محرمانه دولت را داده شود.

این گروه گفت که باید تحقیقات به‌طور علنی انجام شود، شهادت کارمندان فعلی و سابق دفتر نخست وزیر گرفته و سوابق و مکاتبات مربوطه منتشر شود.

آقای هریس-کوئینی افزود: «گزارش‌های مداوم در مطبوعات حاکی از آن است که خانم سیموندز بدون داشتن هیچ‌گونه صلاحیت و مسئولیتی در این زمینه، نقش اصلی را در اداره کشور ایفا می‌کند.»

او گفت:«او نه انتخاب شده و نه منصوب شده است. وی هیچ صلاحیت قانونی برای تصمیم‌گیری درباره انتصاب افراد به سمت‌های دولتی، دریافت اطلاعات محرمانه، و تعیین خط مشی سیاسی دولت ندارد.»

همه‌گیری کرونا برنامه‌های آقای جانسون را برای ازدواج با خانم سیموندز در سال گذشته به تعویق انداخت. خانم سیموندز در آوریل گذشته تنها ۱۷ روز پس از ترخیص آقای جانسون از بیمارستان بر اثر ابتلا به کرونا، پسرشان به نام ویلدرد را به دنیا آورد.

© The Independent