مخالفت سوئد با درخواست ترامپ برای آزادی خواننده رپ

در سوئد همه در برابر قانون برابرند

THOMAS SAMSON, DAVID MCNEW, ROBERTO SCHMIDT / AFPاز چپ به راست : راکی، نخست‌وزیر سوئد، دونالد ترامپ

سوئد با درخواست دونالد ترامپ مبنی بر آزادی خواننده رپ مشهور آمریکایی، آساپ راکی، مخالفت کرد.

این تصمیم بعد از توییت‌های خشونت‌آمیز سلسله‌وار رییس‌جمهوری آمریکا مبنی بر آزادی این رپر که به اتهام نزاع دستگیر شده است، اعلام شد.

دولت سوئد اعلام کرد که توییت‌های ترامپ کمکی به آزادی این رپر نخواهد کرد، چرا که سیستم قضایی سوئد مستقل از سیاست عمل می‌کند.

دولت سوئد اظهار داشت که مکررا به رییس جمهوری آمریکا اعلام کرده است که مداخله‌های او کمکی نخواهد کرد. اما آقای ترامپ همچنان به توییت‌هایش ادامه می‌دهد، کما این‌که که آخرین تویت او خشم شدیدی نسبت به کشور را نشان میداد.

اسم این خواننده، رقصنده، تهیه کننده و مدل ۳۰ ساله که بیشتر با ترانه «لرد را ستایش کن» شناخته شده است، راکیم مایرز است. وی ۳ هفته قبل در تاریخ ۳۰ ژوئن به علت درگیری با دو مرد در استکهلم زندانی شده است. آساپ راکی در روز پنجشنبه تفهیم اتهام شد، و هفته آینده به دادگاه می‌رود.

ترامپ که هفته قبل از نخست وزیر سوئد، استفان لوون، خواستار آزادی آساپ شده بود، در روز پنجشنبه شروع به توییت‌پراکنی‌هایی با مضامین از لوون «خیلی نامید شدم.» کرد و درخواست خود را با جمله «با آمریکایی‌ها عادلانه رفتار کنید» مطرح کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترامپ همچنین افزود: «ما کارهای زیادی برای سوئد انجام داده‌ایم، ولی به نظر می‌رسد که این برخورد دوطرفه نیست. سوئد می‌بایست بر روی مشکلات جنایی اصلی‌اش تمرکز کند.» هشتگ: راکی را آزاد کنید».

یکی از سخنگویان دولت سوئد در روز جمعه اعلام کرد که دولت آن کشور در جریان پرونده مداخله نخواهد کرد.

سخنگوی مذکور در پیامی نوشتاری اعلام کرد: «سوئد و نخست وزیر آن استفان لوون، به صراحت هم به کاخ سفید و هم به رییس جمهوری ترامپ اعلام کرده‌اند که در سوئد تمام مردم در برابر قانون برابرند و دولت نمی‌تواند در اقدامات حقوقی اعمال نفوذ کند».

مایر اعلام کرد که او بی‌گناه است و مردی همراه دونفر دیگر، که آنها نیز به نزاع متهم شده‌اند، او را تحریک کرده‌اند. اگر مجرم شناخته شوند، ممکن است با حبسی بالغ بر دوسال روبه‌رو شوند.

ترامپ اعلام کرده‌ است که حاضر است شخصا برای مایرز وثیقه تقدیم کند، اما سوئد سیستم قضایی مبتنی بر وثیقه ندارد.

نخست وزیر سابق سوئد، کارل بیلت، در روزنامه آلفون بلادت، اظهار نظر نکردن لوون در مورد آن پرونده را اقدامی درست ارزیابی کرد.

بیلیت گفت: «به نظرمن بهتر است که که دولت وارد «مجادله لفظی و گرد و خاک به پا کردن» با ترامپ نشود. این شاخصه او (ترامپ) نباید شاخصه دولت سوئد باشد.»

مایرز که با نام مستعار «لرد فلاکو» نیز شناخته می‌شود، برای اجرا در فستیوال «اسمش هیپ هاپ است» به استکهلم سفر کرده بود. دستگیری او موجب شد که او ده‌ها اجرای خود در تور اروپا را  کنسل کند.

© The Independent

بیشتر از جهان