آمریکا تغییر موضع درباره تحریم‌‌های ایران را به سازمان ملل اطلاع داد

سفیر آمریکا در نامه‌ای به سازمان ملل نوشت که موضع دولت جدید نسبت به دولت ترامپ تغییر کرده است

آنتونی بلینکن (سمت رات) و جو بایدن-SAUL LOEB / AFP

آمریکا روز پنجشنبه به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که موضع دولت دونالد ترامپ در مورد اینکه همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران بازگشته‌اند را تغییر داده است.

خبرگزاری رویترز نوشت: ریچارد میلز، سفیر موقت آمریکا در سازمان ملل، نامه‌ای با این محتوا خطاب به ۱۵ کشور عضو شورای امنیت نوشته که به رویت این بنگاه خبری رسیده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، پنجشنبه گفتگویی تصویری با سه همتای اروپایی خود (ژان ایو لو دریان، هایکو ماس و دومینیک راب به ترتیب از فرانسه، آلمان و بریتانیا) داشت و از آمادگی واشنگتن برای مذاکره با تهران بر سر بازگشت به برجام خبر داد.
 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شده بود. بیش از دو سال بعد، در ماه اوت سال گذشته، مایک پمپئو، وزیر وقت خارجه آمریکا، اعلام کرد که این کشور ساز و کار  «ماشه» که منجر به بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران ظرف ۳۰ روز می‌شود را فعال کرده است. آمریکا همچنین اعلام کرد که محدودیت‌های تجارت سلاح برای جمهوری اسلامی ایران را تمدید کرده است.

در آن زمان، سیزده عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت (یعنی همه باستثنای آمریکا و جمهوری دومینیکن) با رای علیه واشنگتن اعلام کردند که حرکت این کشور را نمی‌پذیرند، زیرا پمپئو از ساز و کاری استفاده کرده که تنها در چارچوب برجام معتبر است؛ و آمریکا با خروج از برجام حق استفاده از ساز و کارهای آن ‌را ندارد. استدلال حقوقی دولت ترامپ این بود که چون قطع‌نامه سال ۲۰۱۵ شورای امنیت که برجام را تایید کرده از آمریکا به عنوان یکی از مشارکت‌کنندگان نام برده و واشینگتن حق فعال کردن مکانسیم ماشه را دارد.

اما جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا می‌گوید به دنبال بازگشت به برجام است. دولت بایدن می‌گوید برای بازگشت به برجام، ایران باید به تعهدات خود طبق برجام عمل کند و اقداماتی که در نقض تعهدات انجام داده، مانند تولید اورانیوم فلزی و غنی‌سازی ۲۰ درصدی را متوقف کند.