توافق تبادل زندانی میان سوریه و اسرائیل با میانجیگری روسیه

اسرائیل در حال مذاکره با دمشق بر سر مسائل بشردوستانه است

 دو شهروند سوری اهل مناطقی از بلندی‌ها جولان هستند که به اسرائیل الحاق شده- JALAA MAREY / AFP

دولت سوریه، با میانجیگری روسیه، موافقت کرده است یک شهروند زن اسرائیلی بازداشت شده در آن کشور را در ازای آزادی دو شهروند سوری محبوس در اسرائیل مبادله کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه از قول مقام‌های دولتی سوریه این خبر را اعلام کرد، اما در گزارش به جزئیات مربوط به تاریخ و نحوه بازداشت این افراد اشاره نشده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه، دو شهروند سوری اهل مناطقی از بلندی‌ها جولان هستند که به اسرائیل الحاق شده و یکی از آنها بستگان چند زندانی سابق در اسرائیل است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نام او «نیهال المقت» عنوان شده و بردار او یکی از قدیمی‌ترین زندانیان سوری در اسرائیل است که سال گذشته، پس از حدود ۳۰ سال حبس، در یک توافق تبادل زندانی آزاد شد.

اسرائیل بخش‌هایی از بلندی‌های جولان را در جنگ ۱۹۶۷ تصرف کرد و آن را در سال ۱۹۸۱ به خاک خود الحاق کرد. این اقدام توسط جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته نمی‌شود.

نام شهروند دیگر سوری که مبادله می‌شود «ذیاب قهموز» است و در سال ۲۰۱۶ دستگیر و به ۱۴ زندان محکوم شد. به مکان و دلیل بازداشت او در این گزارش اشاره نشده است.

زن اسرائیلی که قرار است با این دو مبادله شود، اشتباها وارد اراضی سوریه در استان قنیطره شده و در بازداشت نیروهای امنیتی سوریه قرار دارد. زمان بازداشت او مشخص نیست.

مقام‌های اسرائیلی به درخواست خبرگزاری آسوشیتدپرس برای اظهارنظر درباره این گزارش پاسخ ندادند. روسیه نیز تا پیش از انتشار این خبر، اظهارنظری در این زمینه نکرده است.

روزنامه هاآراتص پیشتر گزارش داده بود که اسرائیل در حال مذاکره با دمشق بر سر مسائل بشردوستانه است و به گفته آن روزنامه اسرائیلی، با میانجیگری مسکو انجام شده است.