سردرگمی سنا در محاکمه ترامپ: اول رأی به احضار شاهدان، بعد انصراف از آن

میچ مک‌کانل می‌گوید به نفع کشور است که از این مرحله عبور، و رأی نهایی را صادر کنیم

مک‌کانل گفت که دموکرات‌ها حتی پس از ارسال پرونده به سنا نیز همچنان می‌کوشند که تحقیقات در این زمینه را ادامه دهند-MANDEL NGAN / AFP

انتظار می‌رفت در پنجمین روز از جلسات محاکمه دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری سابق ایالات متحده در روز شنبه در سنا، ختم مباحثات اعلام، و رأی‌گیری نهایی برای محکومیت یا تبرئه او انجام شود.

اما مدیران استیضاح، که گروهی از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان هستند، تقاضای احضار شاهدان را مطرح کردند و آن پیشنهاد با ۵۵ رأی موافق در برابر ۲۵ رأی مخالفت، به تصویب رسید.

این رأی به معنای آن است که جلسات محاکمه استیضاح ترامپ باز هم طولانی‌تر خواهد شد. اما ساعاتی بعد رسانه‌های آمریکا از انصراف سناتورها از تصمیم قبلی خود برای احضار افراد برای ادای شهادت خبر دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه سنا، در رشته توییتی گفت که دموکرات‌های مجلس نمایندگان حتی پس از ارسال پرونده به سنا نیز همچنان می‌کوشند که تحقیقات در این زمینه را ادامه دهند.

او در ادامه توصیه کرد که به نفع کشور است که از این مرحله عبور، و رأی نهایی را صادر کنیم.

ظاهرا بحث و جدل موافقان و مخالفان در مورد تعداد و چگونگی انتخاب شاهدان باعث شده است که رهبران کنگره به این تفاهم برسند که بهتر است از این تصمیم صرف نظر شود و برای صدور رأی اقدام کنند.

استیضاح رئیس‌ جمهوری در کنگره هر چند بی‌سابقه نیست، اما معمول هم نیست و در روند برگزاری آن اختلاف‌ نظر یا ابهاماتی وجود دارد؛ به ویژه برای رئیس ‌جمهوری‌ای که دیگر سر کار نیست.

پس از حمله گروهی از حامیان تندرو ترامپ به کنگره در روز ششم ژانویه، مجلس نمایندگان با بررسی این اتهام که او با تحریک حامیانش زمینه‌ساز حادثه بوده است، رأی به استیضاح رئیس‌ جمهوری وقت داد.

با آن که چند روز بیشتر به پایان دوره ریاست‌ جمهوری ترامپ و نیز دوره قبلی هر دو مجلس کنگره باقی نمانده بود، اسناد استیضاح به سنا ارسال شد و اکثریت سناتورها با استیضاح موافقت کردند.

روند محاکمه استیضاح ترامپ روز دوشنبه آغاز، و نخستین جلسه آنروز  سه‌شنبه برگزار شد.

صرف وقت طولانی سنا برای استیضاح رئیس ‌جمهوری سابق، در حالی است که بررسی صلاحیت بسیاری از گزینه‌های جو بایدن، رئیس جمهوری جدید از حزب دموکرات، همچنان معطل مانده است.

در حالی که برخی از دموکرات‌ها تلاش می‌کنند با محکوم کردن ترامپ او را از دستیابی به هر گونه مقام رسمی در تشکیلات فدرال در آینده محروم کنند، برخی معتقدند که سناتورها بهتر است فعالیت‌های معمول خود را آغاز کنند.

با صرف نظر کردن سناتورها از احضار شاهدان پرونده، امیدها برای اعلام ختم مباحثات و تشکیل جلسه برای رأی‌گیری نهایی تا پایان روز شنبه افزایش یافته است.

برای محکوم شدن رئیس‌ جمهوری سابق، دست‌کم دو سوم سناتورها، که به عنوان هیئت منصفه در جلسه محاکمه استیضاح حضور دارند، باید او را مجرم تشخیص دهند؛ یعنی به حداقل ۶۷ رأی نیاز است.

با توجه به آن که توازن قدرت در سنا میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان ۵۰-۵۰ است، و تنها تعداد اندکی از جمهوری‌خواهان با دموکرات‌ها همراهی کرده‌اند، احتمال محکوم شدن دونالد ترامپ چندان زیاد نیست.