آمادگی طالبان و دولت برای جنگ بهاری

با به بن‌بست رسیدن گفت‌وگوهای صلح دو طرف برای نبرد بهاری آماده می‌شوند

حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان با مقام‌های ارشد وزارت دفاع و اداره امنیت ملی نشست خبری برگزار کرد - شورای امنیت ملی

در آستانه فصل بهار و گرم شدن هوا در افغانستان، گروه طالبان و دولت افغانستان برای یک نبرد بزرگ دیگر آماده می‌شوند. مذاکرات صلح به بن‌بست خورده است و فرایند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نیز نهایی نیست.

با این حال، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی کشور که امروز همراه با رئيس کل اداره امنیت ملی و سرپرست وزارت دفاع در یک نشست خبری شرکت کرده بود، تایید می‌کند که فرماندهان گروه طالبان به مقر رهبری این شورشیان در کویته پاکستان احضار شده‌اند تا خود را برای یک جنگ بزرگ در افغانستان آمادگی کنند. آقای محب این اظهارات را براساس اطلاعات استخباراتی بیان کرده است.

آقای محب همچنین گفت که طالبان گروه قابل اعتمادی نیست، و اشرف غنی، رئيس جمهوری کشور، در صورتی از قدرت کنار خواهد رفت که اطمینان حاصل کند که صلح پایدار در کشور برقرار می‌شود.

اما مشاور امنیت ملی هشدار داد که طالبان قدرت مطلقه می‌خواهد و تنها خواهان مشارکت کسانی در قدرت است که به این گروه تسلیم شوند و این خلاف خواسته ملت افغانستان است.

همزمان، گروه طالبان با صدور بیانیه‌ای گفته است که به توافقنامه صلحی که در ماه فوریه ۲۰۲۰ با آمریکا امضا کرد، پایبند است. اما بار دیگر هشدار داد که اگر نیروهای خارجی خلاف آن توافقنامه عمل کنند و حضور خود را در افغانستان تمدید کنند، یک جنگ بزرگ دیگر در خواهد گرفت.

از زمان امضاء توافقنامه صلح، یک سرباز آمریکایی هم در افغانستان کشته نشده است. سلامت سربازان آمریکایی در صدر اولویت‌های جو بایدن، رئيس جمهوری آمریکا، قرار دارد. تعداد کل سربازان آمریکایی که در افغانستان در ۱۹ سال گذشته کشته شده‌اند به بیش از دو هزار نفر می‌رسد. آقای بایدن توافقنامه صلح آمریکا با طالبان را مورد بازنگری قرار داده است، اما تاکنون نتایج این بازنگری روشن نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان، احمدضیا سراج، رئیس کل امنیت ملی که در این نشست خبری شرکت داشت، نیز گفت که بر اساس اطلاعات، طالبان در حال ترک گفت‌وگوها هستند. بیش از سه هفته است که گفت‌وگوها در قطر به بن‌بست خورده است، اما گروه طالبان هنوز رسما از آن خارج نشده است.

آقای سراج گفت که از میان ۱۰۴ فردی که در هفته‌های اخیر به اتهام دست داشتن به ترورهای هدفمند و کارگذاری مین بازداشت شده‌اند‌، بیشتر‌شان عضو طالبان هستند.

ارزیابی تازه‌ای که از سوی آژانس خبری پژواک در داخل افغانستان منتشر شده است، نشان می‌دهد که تسلط بر قلمرو افغانستان بین طالبان و دولت تقریبا به صورت برابر است. براساس گزارش این آژانس خبری مستقل، طالبان بر ۵۲ درصد خاک کشور کنترل دارد، اما دولت این کشور بر مناطق پرازدحام شهری، و در نتیجه ۵۹ درصد جمعیت افغانستان تسلط دارد.

این مطالعه که براساس گفت‌‌وگو با بیش از دو هزار شهروند افغان انجام شده است، نشان می‌دهد که از میان ۳۸۸ شهرستان کشور، طالبان بر ۲۷ شهرستان و دولت بر ۶۴ شهرستان کاملاً کنترل دارند و سایر شهرستان‌ها مورد منازعه است و دولت و طالبان بر بخش‌هایی از آنها تسلط دارند.

اما حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رئیس‌ جمهوری، تسلط طالبان را رد می‌کند و می‌گوید: «امروز هم که طالبان جلسه می‌گیرند که چگونه مردم افغانستان را بکشند، در کویته پاکستان جلسه می‌گیرند.»