مذاکره پنهانی مایکروسافت برای خرید دفترچه یادداشت ۵۰ میلیارد دلاری

زنان اکثریت ۱۷۵ میلیون کاربر ماهانه فعال این شبکه اجتماعی را تشکیل می‌دهند

پینترست اساسا یک دفترچه یادداشت دیجیتال است  و ارزش آن رو به رشد است- Spencer Platt/Getty Images/AFP

در ادامه تلاش‌ها برای تملک شبکه‌های اجتماعی، مایکروسافت در ماه‌های گذشته تلاش کرده است تا «پینترست» را به قیمت ۵۱ میلیارد دلار خریداری کند.

طبق گزارشی از فایننشال‌ تایمز، مذاکرات در حال حاضر متوقف شده، اما هدف مایکروسافت این بوده است که پینترست به سرورهای آزور منتقل شود. 

پینترست که اساسا یک دفترچه یادداشت دیجیتال است، تقریبا ۱۷۵ میلیون کاربر ماهانه فعال دارد. اکثریت کاربران پینترست را زنان تشکیل می‌دهند. پینترست به کاربران امکان می‌دهد تا «در جست‌وجوی ایده برای تغییر دکور خانه، لوازم عروسی یا نیازهای روزمره مانند دستور پخت غذا یا خرید لباس، در این شبکه اجتماعی کنکاش و بعد، اقدام به خرید کنند.»

اگر این معامله انجام شود، بزرگ‌ترین معامله در طول تاریخ مایکروسافت خواهد بود.

ارزش پینترست رو به رشد است. فایننشال تایمز خاطرنشان می‌کند که ارزش پینترست در طول شیوع کرونا، شش برابر افزایش یافته و این شرکت بارها بر هدف خود مبنی بر مستقل ماندن تاکید کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اطلاعات جمعیتی کاربران پینترست، علاوه بر مایکروسافت، موردعلاقه گوگل هم هست. این غول جستجوی اینترنتی، سعی کرد تا با استفاده از کین (Keen)، یک بستر برای جمع‌آوری مقالات، ویدیوهای یوتیوب، پست‌های وبلاگ و لینک به سایت‌های خرید گوگل برای پروژه‌های آزمایشی بخشی از بازار پینترست را تصاحب کند.

خرید بالقوه پینترست، تنها تلاشی نیست که مایکروسافت برای ورود به بازار رسانه‌های اجتماعی انجام داده است. در زمان ریاست‌جمهوری ترامپ‌، مایکروسافت تلاش کرد «تیک‌تاک» را بخرد اما به دلیل تحریم، موفق به این کار نشد. در آن زمان، این شرکت در بیانیه‌ای گفت: «مایکروسافت اطمینان می‌دهد که تمام داده‌های خصوصی کاربران آمریکایی تیک‌تاک در ایالات‌متحده باقی می‌ماند.» ردوبدل شدن داده‌های کاربران تیک‌تاک بین سایت و شرکت مادر چینی آن بایت‌دنس، یک نگرانی امنیت ملی برای آمریکا بود.

خرید تیک‌تاک به مایکروسافت امکان دسترسی گسترده به داده‌های کاربران را می‌داد و می‌توانست برای بهبود دیگر محصولات آن استفاده شود. این مشابه نحوه استفاده این شرکت از داده‌های ایکس‌باکس لایو برای توسعه پروژه‌های پژوهشی مایکروسافت برای تولید نسل‌های جدید سخت‌افزار و نرم‌افزار است.

خرید بالقوه پینترست، دقیقا مانند خرید ناموفق تیک‌تاک، به مایکروسافت امکان می‌دهد تا به یک شبکه اجتماعی دسترسی پیدا کند که کاربرانش از کاربران لینکد-این جوان‌ترند.

مایکروسافت در سال ۲۰۱۶، شبکه تجاری لینکد-این را به مبلغ ۲۶/۲ میلیارد دلار خریداری کرد. در آن زمان، این معامله بزرگترین خرید مایکروسافت بود.

© The Independent