آلمان، فرانسه و بریتانیا تولید اورانیوم فلزی در ایران را محکوم کردند

ایران مدعی است که تولید اورانیوم فلزی برای رآکتور تحقیقاتی تهران است

از راست: امانوئل مکرون، آنگلا مرکل و بوریس جانسون/Markus Schreiber / POOL / AFP

آلمان، فرانسه و بریتانیا امروز جمعه، با انتشار بیانیه مشترکی، تصمیم ایران برای تولید اورانیوم فلزی را محکوم کردند و آن را نقض تعهدات این کشور در برابر جامعه جهانی دانستند.

در این بیانیه، از ایران خواسته شده بدون درنگ فعالیت‌های اخیر هسته‌ای خود را متوقف کند و هیچ اقدام دیگری که متناسب با تعهدات اتمی این کشور است، انجام ندهد.

سه کشور اروپایی هشدار داده‌اند که با افزایش اقداماتی که خلاف تعهدات هسته‌ای جمهوری اسلامی است، ایران احتمال موفقیت دیپلماسی برای احیای برجام و دستیابی به همه اهداف آن را کاهش می‌دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اوایل این هفته تایید کرد که ایران، اقدامات عملی برای ساخت اورانیوم فلزی را آغاز کرده است. با تولید اورانیوم فلزی تهران می‌تواند مواد لازم برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای را تأمین کند. موضوعی که کشورهای غربی را نگران کرده است. بااین‌حال ایران مدعی است که اورانیوم فلزی را تنها برای رآکتور تحقیقاتی تهران تولید می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشتر نیز رویترز گزارش داده بود رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کشورهای عضو آژانس را در جریان آخرین تحولات مربوط به تحقیق و توسعه برنامه تولید اورانیوم فلزی، به‌عنوان بخشی از هدف اعلام شده تولید سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران، قرارداد.

وال‌استریت ژورنال اواخر دی‌ماه در گزارشی از آغاز کار روی خط مونتاژ برای «تولید ماده‌ای حساس که می‌تواند در کلاهک اتمی کاربرد داشته باشد» خبر داده بود و آن را یک گام مهم در جهت امکان تولید سلاح هسته‌ای عنوان کرد.

جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر بر شدت فعالیت‌های اتمی خود افزوده و از جمله در مغایرت با تعهدات برجامی خود، میزان غنی‌سازی اورانیوم و ذخیره‌سازی آب سنگین خود را افزایش داده بود.