افت شدید سود نیسان؛ بیش از ۱۲ هزار کارمند تعلیق می‌شوند

نیسان می‌گوید ظرفیت تولید را تا پایان ۲۰۲۲ حدود ۱۰ درصد کاهش می‌دهد

هیروتو سایکاوا، مدیر نیسان در یک کنفرانس خبری، ۲۵ ژوئیه ۲۰۱۹- TOSHIFUMI KITAMURA / AFP

شرکت خودروسازی نیسان اعلام کرده است به علت افت ۹۸.۵ درصدی میزان سود در گردش مالی این شرکت در سه ماهه گذشته، مشاغل حدود ۱۲ هزار و پانصد کارمند و کارگر در سراسر جهان را تعلیق و آنان را مرخص خواهد کرد. این غول خودرو سازی ژاپنی برنامه گسترش جهانی خود را متوقف کرده است، اما هنوز اشاره‌ای به منطقه خاصی از جهان برای کاهش مشاغل نکرده است. این خبر موجب بلاتکلیفی ۷ هزار کارمندی شده است که در کارخانه شهر «ساندرلند» انگلستان به کار اشتغال دارند. 

شرکت نیسان همچنین اعلام کرده است که ظرفیت تولید خود را تا پایان سال ۲۰۲۲ حدود ۱۰ درصد کاهش خواهد داد، زیرا در برخی از بازارهای عمده این شرکت، میزان فروش کاهش یافته است. خبر کاهش مشاغل، روز پنج‌شنبه و در حالی اعلام شد که نتایج عملکرد سه ماهه نخست سال جاری شرکت، ارائه می‌شد. 

آمار ارائه شده حاکی از آن بود که در مقایسه با یک سال گذشته، میزان سود عملیاتی کارخانه ۹۸.۵ درصد افت داشته است. درآمد کارخانه خودروسازی نیز با افت ۱۲.۷ درصد، معادل ۲.۳ تریلیون یِن (برابر با ۲۰۰ میلیارد پوند) کاهش داشته است. میزان فروش نیسان در اروپا (به استثنای روسیه) با افت ۱۷.۸ درصدی به ۵۳۶ هزار دستگاه خودرو نزول یافته است،‌ در حالی که فروش در آمریکا با افت ۹.۸ درصدی به یک میلیون و چهارصد هزار دستگاه خودرو رسیده است. 

نیسان دوران پر نوسانی را، از جمله با اخراج مدیرعامل سابق آن، کارلوس گُسن، از سر گذرانده است. مدیرعامل پیشین به جرم چندین فقره خلاف‌کاری و سوء رفتار،‌ که وی تمام آنها را رد می‌کند،‌ از مقام ارشد خود در آن شرکت کنار گذاشته شد. گفتنی است که آقای گسن نیروی محرکه توسعه جهانی هماهنگ شده این شرکت عظیم، از جمله نفوذ به بازار آمریکای شمالی بود که در آن مسیر، با ارائه تخفیف‌های ویژه و بزرگ سعی در رقابت با سایر کمپانی‌ها را داشت. اما در حال حاضر، این شرکت با عقب‌نشینی از آن طرز فکر، به وارونه کردن برخی از آن استراتژی‌ها می‌پردازد. 

به طور کلی، تولید کنندگان خودرو با کاهش تقاضا مواجه هستند، زیرا چشم‌انداز تعدادی از اقتصادهای عمده همچنان نامشخص است. در عین حال، خودروسازان در مسیر تغییر، از وسایل نقلیه با سوخت بنزین و دیزل به جایگزین‌های الکتریکی گام برمی‌دارند. 

شرکت‌هایی که در انگلستان فعالیت می‌کنند، با تحولات مضاعف ناشی از سردرگمی خروج انگلستان از اتحادیه اروپا یا «برگزیت» نیز مواجه هستند. چنان که می‌دانیم، پس از سه سال مباحثات سیاسی، هنوز گرِهی از کلاف سردرگم «برگزیت» باز نشده است. 

خانم «جولی پالمر» عضو هیأت مدیره دفتر حقوقی «بِگبیز ترینور» که متخصص در امور اِعسار (شخص حقوقی که به دلیل عدم دسترسی به مال خود یا کافی نبودن دارایی قابل دسترسی، قدرت پرداخت بدهی‌های خود را نداشته باشد، نقطه مقابل ورشکستگی) گفت که کاهش نیروی کار، یک تصمیم جدی و بنیادین است. وی افزود:‌ «به نظر من، این تصمیم در نتیجه چندین خبر دشوار گرفته شده است، و نشانگر آن است که پس‌لرزه‌های اتهامات تخلفات مالی توسط مدیرعامل پیشین، هنوز هم ادامه دارد و سودآوری شرکت را از لبه پرتگاه به اعناق آن کشانده‌اند. در حقیقت این نام نیسان است که در معرض خطر و آشفتگی قرار گرفته است». 

خانم پالمر خاطر نشان ساخت که «برای کارگران انگلیسی، نگرانی عمیق‌تری وجود دارد، چرا که خود را به دلیل توافق جدید ژاپن با اتحادیه اروپا در زمینه تجارت خودرو در معرض خطر می‌بینند. بنابر مفاد این توافقنامه، در طی ۱۰ سال آینده، میزان تعرفه‌های وضع شده بر خودروهای ژاپنی صادره به اتحادیه اروپا، به صفر می‌رسد. 

این نکته نیز حائز اهمیت است که کارخانه واقع در شهر «ساندرلند»، توانمند است و خط تولید آن در سال‌های اخیر ثابت کرده است که فعالیت‌های ضروری را انجام می‌دهد و کار را به بهترین وجه به نتیجه می‌رساند. 

© The Independent

بیشتر از اقتصاد