بمب ساعتی خطرناک: تهدید انفجار یک نفتکش در ساحل یمن

این موضوع می‌تواند برای اقتصاد جهانی، یک تراژدی باشد

KARIM SAHIB / AFP

کارشناسان هشدار دادند یک نفتکش پوسیده که حاوی ۱ میلیون بشکه نفت خام است، ممکن است در ساحل یمن منفجر شده و یکی از بزرگترین آلودگی‌های نفتی را ایجاد کند.

سازمان ملل متحد اعلام کرد، شورشیان حوثی یمن که کنترل یکی از بنادر نزدیکی دریای سرخ را به دست گرفته‌اند، بار دیگر دسترسی یک تیم فنی را به نفتکش سافر نپذیرفتند.

کشتی یمنی که خارج از راس عیسی لنگر انداخته است زمانی بعنوان سکوی ساحلی برای بارگیری نفت خام توسط کشتی‌ها از خط لوله‌ای در نزدیکی آن تا مرکز ماریب مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

کارشناسان به آن لقب بمب ساعتی فعال داده‌اند، آنها خطر انفجار این نفتکش را بسیار بالا ارزیابی کرده‌اند. به اعتقاد آنها علت این خطر، گازهای فرار خطرناک نفت در حال حمل و عدم انجام تعمیرات مناسب نفتکش می‌دانند.

بدنه نفتکش همچنین بعلت خوردگی آب شور در حال تجزیه است.

راسل گیکی، یکی از سخنگویان دفتر سازمان ملل مربوط به هماهنگی امور انسان دوستانه، به خبرنگار ایندیپندنت در روز سه شنبه اعلام کرد که سازمان ملل همچنان «از این تهدید محیط زیستی، بسیار نگران است»؛ تهدیدی که باعث‌اش نفتکش پوسیده است.

وی اضافه کرد: «مجوزها همچنان در حالت تعلیق است و بحث بر سر ایمن سازی آنها ادامه دارد. سازمان ملل آماده است تا به محض صدور مجوزهای لازم، تیمی فنی را به نفتکش اعزام کند».

مارک لاکک هماهنگ کننده کمک‌های اضطراری و دبیر کل امور بشردوستانه سازمان ملل در روز پنجشنبه اعلام کرد که به‌رغم درخواست حوثی‌ها از سازمان ملل برای کمک و وعده آنان به تسهیل امور، آنها همچنان دسترسی به نفتکش را به تاخیر می‌اندازند.

او همچنین اضافه کرد این نفتکش در خطر «رها سازی ۱.۱ میلیون نفت خام در دریای سرخ قرار دارد».

وی در جلسه شورای امنیت در ۱۸ ژوئیه اعلام کرد: «تیم تشخیص سازمان ملل برنامه ریزی کرده است تا در هفته آینده به نفتکش اعزام شود، اما مجوزهای لازم هنوز توسط مقامات حوثی صادر نشده و تمامی مجوزها معلق است».

وی افزود: «پی‌گیری‌ها تا حل فوری این معضل ادامه دارد».

کارشناسان و سازمان ملل معتقدند این نفتکش به یک ارزیابی فوری نیاز دارد، ارزیابی می‌بایست بصورت مداوم انجام می‌شد.

گازهای داخلی که در محفظه‌های نفت تجمع کرده‌اند می‌بایست فورا در هوای آزاد، رها شوند، تا مانع از ازدیاد گازهای فرار و در نتیجه مانع از بروز مصیبتی بزرگ شوند.

دکتر یان رالبی، دریانورد و متخصص امنیتی کسی که آی آر کانزلیوم (که بر روی نفتکش تحقیقات انجام داده است) را رهبری می‌کند، می‌گوید که با توجه به سخنان منابعش در یمن، آخرین باری که گازهای داخل دریچه‌ها به هوا وارد شده‌اند، ژوئن ۲۰۱۷ بوده است.

او گفت در ماه آپریل تکه‌هایی از نفتکش به علت پوسیدگی، شروع به جداشدن کرده‌اند. این نشان می‌دهد نفتکش در خطر چند پاره شدن قرار دارد.

او با بیان «آتش سوزی مهیب شناور» هشدار داد که در صورت انفجار این نفتکش یک مصیبت فاجعه بار محیط زیستی صورت می‌گیرد که از سواحل یمن خارج شده و به سمت عربستان سعودی، به همان اندازه تا اریتره، سودان و حتی مصر هم کشیده می‌شود.

او اضافه کرد، نفتکش به تنهایی به خطوط لوله راس عیسی ماریب متصل است که بخودی خود حامل ۱ میلیون بشکه نفت خام است که هر لحظه احتمال واریز شدن آن به دریا و آلوده کردن آن، وجود دارد.

او به ایندیپندنت گفت: «شما دارید درباره بزرگترین آلودگی آبی در تاریخ حرف می‌زنید».

وی افزود: «یک آلودگی دریایی با ۲۲ میلیون بشکه می‌تواند تمامی مرجان‌ها در دریای سرخ را از بین ببرد».

داگ ویر، مسئول بخش مناقشات و مشاهدات محیط زیست، کسی که سال قبل برای اولین بار این مشکل را بطور جدی مطرح کرد، معتقد است بطن این موضوع ۸۰ میلیون دلار نفت خامی ست که در این نفتکش قرار دارد.

حوثی‌های کم پول علت اکراه خود از دادن اجازه دسترسی به نفتکش و یا یدک کشیدن نفتکش به محل دیگر را اینگونه بیان کردند که به دنبال دریافت تضمین‌هایی هستند تا مطمئن شوند، درآمد نفت داخل نفتکش عاید آنها خواهد شد.

این نفتکش همچنین قرار بود در بخشی از توافقنامه عقب نشینی از بنادر کلیدی دریای سرخ مابین حوثی‌ها و دولت مورد تایید سعودی‌ها در استکهلم سوئد در سال گذشته منعقد شود.

هفته گذشته دولت تایید شده یمن بوسیله ویدیویی در توییتر این هشدار را اعلام کرد.

آقای ویر بیان کرد: «همکاری‌هایی می‌بایست در مورد نفتکش صورت گیرد، اما همچنان بحث و جدل درمورد آن ادامه دارد. اگر «یو ان» می‌تواند کمک‌های فنی لازم را به نفتکش اعطا کند، امید زیادی برای حل این بحران باقی نمی‌ماند».

اوگفت در مصیبت فاجعه بار اکسون والدز که در فاصله‌ای از سواحل آلاسکا اتفاق افتاد، تنها ۲۶۰ هزار بشکه نفت خام دخیل بود، که این عدد تنها بخشی از مقدار نفت خامی ست که گمان می‌رود سافر در خود گنجانده است. راس عیسی به یکی از مناطق حفاظت شده دریایی یمن نزدیک است.

آقای ویر اضافه کرد: «این فاجعه می‌تواند خانه‌های لاکپشتان در ساحل، درختان کرنا که برای ماهیگیری و شیلات اهمیت بسیار دارند، صخره‌های مرجانی و صنعت ماهیگیری محلی را نابود کند».

دکتر رالبی گفت که اگر حتی آلودگی نفتی به تمام دریای سرخ کشیده نشود، صدمه‌ای که به تنوع زیستی و زندگی وارد می‌کند «بسیار وحشتناک» بوده و می‌تواند صنعت گردشگری دریای سرخ را از بین ببرد.

او اضافه کرد که یک عملیات پاکسازی ماهرانه می‌تواند حوثی‌ها، مقامات دولتی یمن و عربستان سعودی را که در جنگ با یکدیگر بسر می‌برند، وادار به همکاری با یکدیگر کند.

این موضوع می‌تواند در ترافیک دریایی مسیر باب المندب به سمت کانال سوئز، که یکی از شلوغ‌ترین راه‌های آبی ست، کندی ایجاد کند.

دکتر رالبی اضافه کرد: «این موضوع می‌تواند برای اقتصاد جهانی، یک تراژدی باشد».

شورشیان حوثی مورد حمایت ایران، پس از تغییر قدرت در کشور در سال ۲۰۱۵، با دولت مورد تایید کشورهای خلیج فارس در جنگ بسر می‌برند.

عربستان سعودی و همپیمانانش چند ماه بعد برای ابقای مقامات یمنی دست به بمباران‌های گسترده زدند.

© The Independent