منتقد حزب‌الله لبنان، قبل از مرگ شکنجه شده بود

لقمان سلیم در منطقه سیدون که تحت کنترل شبه‌نظامیان حزب‌الله است، ربوده شد و ساعاتی بعد جنازه وی کشف شد

لقمان سلیم که روز چهارشنبه کشته شد یکی از چهره های منتقد حزب‌الله و نقش این گروه در معادلات سیاسی لبنان بود-HO / AFP / LOKMAN SLIM'S OFFICE

مقامات امنیتی و قضایی لبنان تحقیقات خود را در مورد ترور لقمان سلیم، پژوهشگر و فعال سیاسی، گسترش داده‌اند.

پیکر بی‌جان این فعال سیاسی روز چهارشنبه ۳ فوریه، ۱۵ بهمن، در خودرو شخصی او در منطقه سیدون در جنوب لبنان کشف شد.

پزشکی قانونی در گزارش بررسی جسد اعلام کرده است که شش گلوله به بدن لقمان سلیم شلیک شده است. برخی منابع امنیتی به سی‌ان‌ان گفته‌اند که دو گلوله به سر او شلیک شده است.

راشا الامیر، خواهر این فعال سیاسی گفته‌است که خانواده سلیم به دلیل عدم اعتماد به دستگاه قضایی، معاینه جسد را به دست پزشکان معتمدشان خواهند سپرد.

خانواده آقای سلیم این احتمال را درنظر می‌گیرند که او قبل از کشته شدن شکنجه شده باشد.

راشا الامیر گفته است که تا کنون هیچ مقام رسمی در مورد تحقیقات مربوط به این ترور با آن‌ها صحبت نکرده است. جسد آقای سلیم هم‌اکنون برای بررسی جنایی و معاینات بیشتر به دانشگاه آمریکایی بیروت منتقل شده است.

پزشکی قانونی لبنان وجود شواهد شکنجه بر بدن این فعال سیاسی را تایید کرده است.

گروهی از روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی لبنانی فراخوانی در جهت برگزاری یک تجمع برای اعتراض به ترور فعالان سیاسی منتشر کرده‌اند.

لقمان سلیم که بود؟

مخالفت با حزب‌الله لبنان و انتقاد از دخالت‌های جمهوری اسلامی در امور داخلی این کشور در دهه‌های گذشته بهای سنگینی برای فعالان سیاسی لبنانی داشته است.

لقمان سلیم که روز چهارشنبه کشته شد یکی از چهره های منتقد حزب‌الله و نقش این گروه در معادلات سیاسی لبنان بود. او همچنین به جسارت و شهامت برای مخالفت با اقدامات و مداخله‌های جمهوری اسلامی در امور داخلی و خارجی لبنان مشهور بود. او محققی بود که در حوزه مسائل سیاسی و ژئوپلیتیک لبنان و دیگر کشورهای منطقه فعالیت گسترده‌ای داشت.

او روز چهارشنبه برای انجام چند دیدار به جنوب لبنان سفر کرده بود که در راه بازگشت و در منطقه سیدون که تحت کنترل شبه‌نظامیان حزب‌الله است، ربوده شد. ساعاتی بعد پیکر بی‌جان و غرق به خون او در حاشیه یک جاده بین‌شهری در خودرو سواری‌اش کشف شد.

در ابتدا منابع امنیتی به برخی رسانه‌ها گفتند که لقمان سلیم با شلیک دو گلوله به سرش کشته شده است. حال مشخص شده که او قبل از مرگ شکنجه شده است. این شواهد جدید معمای فاصله چند ساعته میان زمان ربوده شدن و پیدا شدن جسد او را تا حدودی حل می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که انگشت اتهام به سمت حزب‌الله لبنان نشانه رفته است، این گروه مانند ترورهای پیشین ترجیح داده در سکوت منتظر بماند.

در مقابل، جنبش مستقبل به رهبری سعد حریری، با «شدیدترین عبارات، این جنایت فجیع» را محکوم کرد.

جنبش مستقبل که بنیانگذار آن یعنی رفیق حریری خود در سال ۲۰۰۵ قربانی ترور شد در مورد خطرات بازگشت به دوران حذف مخالفان سیاسی و هدف قرار دادن فعالان مدنی هشدار داد.

رفیق حریری، نخست‌وزیر اسبق لبنان و موسس جنبش مستقبل در بمبگذاری حزب‌الله در بیروت کشته شد. گفته شده است که رهبری تیم ترور آقای حریری را مصطفی بدرالدین، رهبر نظامی حزب‌الله برعهده داشته است. بدرالدین خود چند سال بعد و دقایقی پس از پایان دیدارش با قاسم سلیمانی در دمشق، پایتخت سوریه در یک حمله موشکی کشته شد.

اشرف ریفی، وزیر سابق دادگستری این کشور گفت كه ترور لقمان «در چارچوب مجموعه تهدیدها و ارعاب برای بستن دهان مخالفان سیاسی» است.

آقای سلیم دست‌کم یک بار به صورت علنی از تهدیدهای جانی علیه خودش و خانواده‌اش سخن گفته بود.

بیشتر از جهان