لندن اولین پارک‌شهر ملی جهان شد

موقعیت جدید پایتخت واقعا به چه معنی است؟

Dominika Gregušová/pexels

وقتی به پارک ملی فکر می‌کنید، احتمالا تصاویری از چشم‌اندازی سبز و تپه‌های پردرخت و زیبا به ذهنتان می‌آید.

بنابراین ممکن است شگفت زده شوید اگر بدانید که پایتخت بریتانیا به طور رسمی به عنوان اولین پارک‌شهر ملی جهان نامیده شد.

روز دوشنبه، شهر لندن، شهرتش به عنوان کلانشهر پر از دود و غبار را کنار گذاشت تا نامش به عنوان اولین پارک‌شهر ملی در منشور جهانی ثبت شود.

این پروژه توسط بنیاد پارک‌شهر ملی در همکاری با پارک‌های شهری جهان و سمینار جهانی سالزبورگ راه‌اندازی شده و هدفش اعلام ۲۵ پارک‌شهر ملی تا سال ۲۰۲۵ است و از حالا برای رسیدن به این هدف با دیگر شهرهای انگلستان و شهرهای دیگر جهان در حال مذاکره برای به دست آوردن این موقعیت هستند.

پارک‌شهر ملی چیست؟

ابتکار پارک‌شهر ملی برای کمک به بهبود زندگی در شهرها طراحی شده است تا با همکاری با ساکنان، بازدیدکنندگان و همکاران بتوانند از فضای باز بیشتر لذت ببرند و شهر را سبزتر، سالم‌تر و به طبیعت نزدیک‌تر کنند.

با موفقیت کارزار تبلیغاتی که لندن را اولین پارک‌شهر ملی جهان ساخت، بنیاد پارک‌شهر ملی ایده‌ی یک سری کارزارهای الهام بخش و اقدامات حمایتی و هماهنگی را مطرح کرد که شروع آنها راه‌اندازی جشنواره پارک‌شهر ملی توسط صدیق خان، شهردار لندن است که از ۲۰ تا ۲۸ ژوئیه دایر خواهد بود.

چرا لندن یک پارک‌شهر ملی است؟

در حالی که ممکن است لندن، شهری با ۹ میلیون نفر جمعیت و تراکم ۱۴۰۰۰ ساکن در هر مایل مربع به نظر نامزد مناسبی برای این عنوان نباشد، اما همین ویژگی‌ها موقعیت جدید پارک ملی شدن را با ارزش می‌کند.

براساس نقشه اِسری، در کلانشهر لندن ۱۶.۸ درصد فضاهای عمومی شهر به فضای سبز اختصاص دارد و همچنین تخمین زده می‌شود ۸ میلیون درخت در این شهر وجود داشته باشد.

این در مقایسه با دیگر شهرهای بزرگ جهان مثل پاریس است که براساس سایت تریپدیا ـ که تراکم فضاهای سبز شهرها را در جهان نشان می‌دهد ـ فضای سبز آن ۸.۸ درصد است.

مرکز اسناد محیط زیست، اطلاعات فضای سبز برای کلانشهر لندن می‌افزاید، نزدیک به ۱۵۰۰۰ گونه‌ی حیات وحش در پایتخت زندگی می‌کنند، از جمله هشت گونه خفاش، بزرگترین جمعیت سوسک‌های استگ در انگلستان و صدها گونه پرنده.

لندن برای تبدیل شدن به شهر سازگار با محیط زیست چه می‌کند؟

پیش از اعلام نام لندن به عنوان پارک‌شهر ملی در خبرها آمده بود که خان هدفی تعیین کرده است که تا سال ۲۰۵۰، لندن را ۵۰ درصد سبز کند از جمله فضاهای شخصی مثل حیاط پشت خانه‌ها.

او همچنین قصد دارد میزان آلودگی دی اکسیدکربن سیستم حمل و نقل لندن از جمله تاکسی‌ها را تا سال ۲۰۳۳ به صفر برساند.

طبق این طرح، میزان انتشار گاز دی اکسیدکربن تمام وسایل نقلیه‌ی جدید که در داخل لندن تردد می‌کنند بایستی تا سال ۲۰۴۰ صفر باشد.

خان در آن زمان گفت: «استراتژی طرح‌های من برای پاکسازی هوای کثیف، سنجش جدید کیفی هوا، مقابله با زباله و ارتقاء انرژی پاکیزه است. به این ترتیب می‌توانیم لندن را به یک شهر سالم تر تبدیل کنیم و کاری کنیم که تغییرات آب وهوایی کمتر روی آن تاثیر بگذارد.»

«ما همچنین باید به عنوان اولین پارک‌شهر ملی در جهان، حفاظت، بهبود و افزودن به فضاهای سبز را ادامه دهیم. با ادامه سرمایه گذاری بر روی محیط زیست و کار با بخش‌ها و جوامع مختلف، می‌توانیم سلامتی و رفاه همه افرادی که در لندن زندگی می‌کنند را بهبود بخشیم.»

چه شهرهای دیگری ممکن است تبدیل به پارک‌شهرهای ملی شوند؟

طبق گفته نشنال جئوگرافیک، نیوکاسل نیز یک کمپین راه اندازی کرده است تا پارک‌شهر ملی بعدی بریتانیا شود، در حالی که گلاسکو و اسکاتلند پیش از این در حال کار برای پیوستن به این ابتکار هستند.

 

 

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر