هدیه دو میلیون یورویی مردی یهودی به یک روستای فرانسوی

این مبلغ برای قدردانی از نجات خانواده‌ این مرد در جریان جنگ دوم جهانی اهدا شد

روستای لو شامبون-سور-لینیون واقع در کوه‌های جنوب شرقی فرانسه- JEAN-PHILIPPE KSIAZEK / AFP

مردی مبلغ چشم‌گیری از ثروت خود را به روستایی در فرانسه اهدا کرده است که در مقابل خشونت نیروهای هیتلر به او و خانواده‌اش پناه داده بود.

اریک شوام که در روز کریسمس گذشته درگذشت، به طرز نامنتظره‌ای فاش کرده بود که می‌خواهد حدود ۲ میلیون یورو را به روستای لو شامبون-سور-لینیون واقع در کوه‌های جنوب شرقی فرانسه اهدا کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مرد ۹۰ ساله اتریشی در سال ۱۹۴۳ همراه با خانواده‌اش به این روستا پناه آورد و تا پایان جنگ جهانی دوم در ۱۹۴۵ در داخل یک مدرسه پنهان شد.

گرچه شهردار این روستا حاضر نشده است رقم دقیق مبلغ اهدایی را اعلام کند، اما در مصاحبه با یک نشریه محلی قبلأ تأیید کرده بود که شخصاً با آقای شوام و همسر او درباره این هدیه صحبت کرده است و مبلغ  آن در حدود ۲ میلیون یورو است.

روستای لو شامبون-سور-لینیون به دلیل استقبال از طیف وسیعی از پناهجویان فراری از آزار و اذیت، از کشیشان فراری از انقلاب فرانسه گرفته تا یهودیان در طول جنایت هولوکاست، شهرت دارد.

این روستا در طول جنگ جهانی دوم از حدود ۲۵۰۰ پناهجوی یهودی محافظت کرد. اسرائیل بعدها رسماً از ساکنان این روستا قدردانی کرد.

پس از آن که یک کشیش و همسرش پیشگام پناه دادن به یهودیان شدند، این روستا به تکیه‌گاهی برای جنبش مقاومت تبدیل شد و دیگر مردم محلی هم با پناه دادن به یهودیان، خود را در معرض خطر جدی قرار دادند.

 

گفته می‌شود که آقای شوام كه درس داروسازی خوانده بود، خواسته است که مبلغ اهدایی او صرف پروژه‌های آموزشی و جوانان، به ویژه اعطای بورس‌های تحصیلی شود.

او پس از پایان جنگ با پدر و مادرش به وین، پایتخت اتریش،  بازگشت و سپس دوباره به لیون در شرق فرانسه نقل مکان کرد و تا پیش از مرگش در آنجا با همسر کاتولیک خود زندگی کرد.

© The Independent

بیشتر از زندگی