مشوق‌های بریتانیا برای بازگشت شهروندان اروپایی به کشورشان

دولت بریتانیا از اول ژانویه، شهروندان اتحادیه اروپا را بی سروصدا به فهرست برنامه بازگشت داوطلبانه، اضافه کرده است

شهروندان اروپایی ساکن بریتانیا که خواستار ماندن در این کشور هستند، برای ثبت درخواست خود تا ۳۰ ژوئن فرصت دارند - Erika SANTELICES / AFP

بریتانیا به شهروندان اتحادیه اروپا، در صورت ترک این کشور و بازگشت به کشور خود، کمک مالی می‌کند. کنشگران می‌گویند این اقدام بر این ادعای دولت «خط بطلان می‌کشد» که می‌گوید شهروندان اتحادیه اروپا را به درخواست اقامت تشویق می‌کند.

 دولت بریتانیا از اول ژانویه، شهروندان اتحادیه اروپا را بی سروصدا به فهرست برنامه بازگشت داوطلبانه، اضافه کرده است.

طبق این برنامه، مهاجرانی که در شرایط مشخصی، بریتانیا را داوطلبانه ترک کنند، مشمول کمک‌هایی می‌شوند که پرداخت هزینه پرواز و تا ۲ هزار پوند هزینه اسکان مجدد از آن جمله است.

مرکز قانون منافع عمومی که طرحی برای کمک به حفاظت از شهروندان بی‌خانمان اتحادیه اروپا در بریتانیا را در دست اجرا دارد، با نقضِ غرض خواندن پرداخت پول در قبال برگشت به اروپا، از آن انتقاد کرد.

بنیامین مورگان، مجری این طرح، در مصاحبه با گاردین گفت: «طبق بررسی‌های موردی ما مشخص است که وضعیت برخی از آسیب‌پذیرترین شهروندان اتحادیه اروپا، هنوز مشخص نشده است و مشکلات بر سر راه درخواست و تأخیرهای وزارت کشور در تصمیم‌گیری، همچنان موانع چشم‌گیری هستند.این ناهماهنگی‌ها در رسیدگی به وضعیت اقامت از یک سو و بازگشت داوطلبانه از سوی دیگر، بطور جدی این ادعای دولت را که پس از خروج از اتحادی اروپا (برگزیت) به حقوقو اروپایی های آسیب پذیر احترام خواهد گذاشت، تضعیف می کند.»

سخنگوی وزارت کشور بریتانیا این اتهام را رد کرده است و می‌گوید هر ادعایی مبنی بر اینکه دولت در پی انجام اقداماتی «غیر از تشویق اتباع اتحادیه اروپا و تحکیم موقعیت حقوق اشان است، کذب محض است»..

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه وزارت کشور بریتانیا آمده است: «برخی ممکن است دوست نداشته باشند در چارچوب برنامه اقامت برای تبعه‌های اتحادیه اروپا (ای‌‌یو‌اس‌اس) درخواست اقامت کنند و مایل نباشند بعد از مهلت تعیین‌شده در بریتانیا بمانند. به همین دلیل، کتباً به دست‌اندرکاران اعلام کرده‌ایم که به آنها خبر دهند. اکنون کسانی که در منطقه اقتصادی اروپا (EEA) ساکن هستند، اگر خواهان ترک بریتانیا باشند، ممکن است بر اساس طرح بازگشت داوطلبانه، مشمول دریافت کمک‌هایی باشند.»

شهروندان اروپایی ساکن بریتانیا که خواهان ماندن در این کشور هستند، طبق طرح ای‌‌یو‌اس‌اس، برای ثبت درخواست تا ۳۰ ژوئن فرصت دارند.

این در حالی است که شورای مشترک رفاه مهاجران (جی‌دبلیو‌سی‌آی) از دولت بریتانیا خواسته است فوراً مهلت مربوط به طرح ای‌‌یواس‌اس را لغو کند و هشدار داد که هزاران اروپایی شاغل در کارهای کلیدی در خطر از دست‌دادن وضعیت قانونی اقامت و اخراج از بریتانیا هستند.

در گزارش شورای جی‌دبلیو‌سی‌آی، تحت عنوان «پایان دست‌افشانی: وضعیت مددکاران تبعه اروپا بعد از برگزیت» آمده است یک‌هفتم مددکاران اروپایی شاغل در بریتانیا نمی‌دانند وضعیت اقامت‌ آنها چه می‌شود. یک‌سوم آنها قبل از ارتباط با شورای جی‌دبلیو‌سی‌آی، در این باره چیزی نشنیده بودند.

یک‌سوم این افراد هم نمی‌دانستند که برای درخواست اقامت، مهلت تعیین شده است یا این مهلت تا چه هنگام است. این مؤسسه خیریه برای تهیه این گزارش، با حدود ۲۹۵ مددکار مصاحبه کرده است.

طبق هشدار اعلام شده در این گزارش، حتی اگر کسر کوچکی از تبعه‌های اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و سوییس (EEA+) که ساکن بریتانیا هستند، نتوانند در مهلت تعیین‌شده درخواست اقامت دهند، ده‌ها هزار نفر به ناگهان از اقامت محروم می‌شوند.

« اگر اقدام فوری صورت نگیرد، احتمال دارد فاجعه‌ای در بخش مددکاری رخ دهد.»

© The Independent

بیشتر از جهان