آنفولانزای فوق حاد پرندگان به خوزستان رسید

هشدار سازمان دامپزشکی: مردم استان خوزستان مرغ زنده صنعتی و بومی که در سطح معابر عرضه می‌شود نخرند

در سال جاری تنها در استان مرکزی بر اساس آخرین آمار ۱۲۶۰ قطعه پرنده در تالاب میقان بر اثر آنفلوانزا تلف شدند-عکس از ایلنا

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفته‌ که  نخستین مورد از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به تازگی در یکی از مناطق روستایی شهرستان دشت آزادگان در غرب خوزستان دیده شده‌است‌.

مصطفی کنارکوهی، با اعلام این خبر اضافه کرده‌است: «در پی گزارش دریافتی مبنی بر وقوع تلفات در طیور بومی در یک واحد روستایی شهرستان دشت آزادگان، بلافاصله اکیپ‌های واکنش سریع بررسی و مراقبت بیماری‌های طیور دامپزشکی استان خوزستان به محل مورد نظر اعزام و اقدام‌های قرنطینه‌ای و ضدعفونی و همچنن نمونه‌برداری را انجام داده و نمونه‌های آن را به مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی کشور ارسال کردند.»

هرچند به گفته مدیرکل دامپزشکی خوزستان، هیچ موردی از این بیماری در واحدهای صنعتی دیده نشده‌است ولی او در عین حال از مردم استان خوزستان اکیدا خواسته که از خرید مرغ زنده صنعتی و بومی که در سطح معابر عرضه می‌شود به صورت جدی خودداری کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته مصطفی کنارکوهی، شهروندان خوزستانی می‌توانند با اطمینان خاطر گوشت مرغ و تخم مرغ مورد تایید اداره کل دامپزشکی استان خوزستان را مصرف کنند. 

پیشتر در دی ماه، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور، از درگیر شدن شش استان کشور با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خبرداده بود. به گفته این مقام دولتی، از تاریخ ۲۸ آبان ۱۳۹۹ تا ۲۱دی ماه در ۶ استان و ۱۳ کانون این بیماری شناسایی شده‌بود.

استانهای مازندران، اردبیل، استان مرکزی، در منطقه ملارد تهران، استان خراسان جنوبی و کرمانشاه از جمله این شش کانون درگیری با بیماری عنوان شدند.

بیشتر این کانون‌ها نیز صنعتی بوده و سازمان دامپزشکی گفته بود که از قبل در این خصوص هشدارهای لازم را به واحدهای صنعتی داده بوده‌است.

پیشتر در هفتم دی ماه رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه وضعیت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در داخل کشور کاملا مهار و مدیریت شده است، از مرغداران خواسته بود که به اطلاعیه‌های سازمان دامپزشکی کشور توجه کنند و هرگونه کاهش تولید و کاهش مصرف و تلفات را به دامپزشکی اطلاع دهند. کمی بعد اما در شش استان کشور ۱۳ کانون مبتلا به این نوع بیماری شناسایی شد.

امروز هم خبر مشاهده آنفولانزای حاد پرندگان در خوزستان نگرانی از سرایت آن به واحدهای صنعتی را در پی داشته‌است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان ولی اطمینان داده که عملیات پاکسازی، ضدعفونی و معدوم سازی محل آلوده انجام شده است. به گفته مصطفی کنارکوهی، در حال حاضر در هیچ یک از واحدهای صنعتی پرورش طیور استان و هم چنین واحدهای روستایی طیور بومی استان تلفات یا مورد خاصی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان وجود ندارد.  

البته علی صفر ماکنعلی، رئیس سازمان دامپزشکی کشور در دی ماه اعلام کرده بود که هرچند بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان تحت کنترل است ولی در حالت تهاجم است.

در سال جاری تنها در استان مرکزی بر اساس آخرین آمار ۱۲۶۰ قطعه پرنده در تالاب میقان بر اثر آنفلوانزا تلف شدند. گفته شد این بزرگترین کانون مشاهده این بیماری بوده‌است. پیشتر هم در سال ۱۳۹۵ تالاب میقان در اثر درگیری با بیماری آنفولانزای حاد پرندگان، تلفات سنگینی داشت.