جو سوینسون، اولین بانوی رهبر حزب لیبرال دموکرات بریتانیا

معاون سابق رهبر حزب برای رقابت بر سر جانشینی وینس کیبل، اد دیوی را در انتخابات شکست داد

Tolga AKMEN / AFP

جو سوینسون با شکست اد دیوی به عنوان اولین بانوی رهبر حزب لیبرال دموکرات بریتانیا انتخاب شد تا جانشنین سر وینس کیبل شود.

خانم سوینسون که پیش از این به‌عنوان معاون آقای کیبل خدمت می‌کرد، بیش از ۴۷ هزار و ۹۹۷ رای را در برابر ۲۸ هزار و ۲۱ رای آقای دیوی از آن خود کرد.

خانم سوینسون گفت: «از شادی و افتخار این پیروزی در پوست خود نمی‌گنجد». پیروزی که حاصل ۱۰۶ هزار رای حزب در هنگامی است که لیبرال دموکرات‌ها پیروزی‌های متعددی را در انتخابات‌های محلی و انتخابات‌های اتحادیه اروپا به دست آورده‌اند و در نظرسنجی‌ها با فاصله‌ای در حدود ۲۰ درصد پیشتاز رقبای خویش هستند.

او قول داد: «من هرچه در توانم باشد را انجام خواهد داد تا از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا جلوگیری کنم».

به گفته دبیر حزب، سال برینتون، ۷۶ هزار و ۴۲۹ رای اخذ شده -مشارکت ۷۲ درصدی- بیشترین میزان مشارکت در انتخابات رهبری حزب لیبرال دموکرات در تاریخ این حزب بوده است.

خانم سوینسون ۳۹ ساله، نماینده حوزه انتخاباتی دانبارتون‌شایر شرقی، جوان‌ترین فردی است که تا کنون به رهبری حزب لیبرال دموکرات انتخاب شده است.

او به هواداران خوشحال خود در جمع آنها در مرکز لندن گفت: «من امروز در پیشگاه شما نه فقط به عنوان رهبر حزب لیبرال دموکرات، بلکه به عنوان نامزد نخست‌وزیری بریتانیا ایستاده‌ام. هیچ سقفی برای اهداف من برای حزب‌، جنبش و کشورمان وجود ندارد. من از طرف حزب لیبرال دموکرات آماده رقابت و پیروزی در انتخاباتی سراسری هستم».

خانم سوینسون با تقبیح کارهای رهبر حزب محافظه‌کار، بوریس جانسون، او را «شایسته منصب نخست‌وزیری» ندانست و از تمام نمایندگان مجلس سایر احزاب که طرفدار ماندن در اتحادیه اروپا هستند خواست به زیر چتر لیبرال دموکرات‌ها پناه آورند.

او گفت: «اگر معتقدید کشور ما شایسته سرنوشتی بهتر است، اگر باور دارید که می‌توانیم جلوی خروج از اتحادیه اروپا را بگیریم و جانسون، فاراژ و کربن را متوقف کنیم، با ما همکاری کنید، به ما بپیوندید، درهای ما همواره به روی شما باز خواهد ماند».

وی در پیامی به رای‌دهندگان گفت: «اگر معتقدید کشورمان به مسیری اشتباه هدایت شده و خواهان تغییر آن هستید، شما هم باید وظیفه خود را انجام دهید. فریاد زدن جلوی تلویزیون چیزی را حل نخواهد کرد، شما هم باید به ما بپیوندید».

خانم سوینسون با اشاره به نتیجه انتخابات رهبری حزب محافظه‌کار افزود: «فردا، بوریس جانسون احتمالا پیروز انتخابات شده و می‌خواهد ما را در مسیر مخرب خروج بی‌قیدوشرط از اتحادیه اروپا بیندازد. متوقف کردن بوریس و جلوگیری از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اولویت شماره اول من به عنوان رهبر حزب است».

© The Independent

بیشتر از جهان