گزینه‌های کابینه بایدن در تلاش برای گرفتن رای اعتماد سنای آمریکا

پنج گزینه کلیدی کابینه بایدن امروز از سابقه و برنامه‌های خود دفاع می‌کنند

سنای آمریکا روز سه‌شنبه بررسی صلاحیت اعضای پیشنهادی کابینه بایدن را آغاز کرد- Anna Moneymaker-Pool/Getty Images/AFP

سنای آمریکا روز سه‌شنبه بررسی صلاحیت اعضای پیشنهادی کابینه بایدن را آغاز کرد.

یک روز پیش از آن که جو بایدن به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری ایالات متحده سوگند یاد کند، مجلس سنا بررسی صلاحیت پنج تن از گزینه‌های بایدن را برای تصدی سمت‌های کابینه او آغاز کرد. هم‌زمان، مجلس سنا باید به‌زودی طرح مصوب مجلس نمایندگان را برای استیضاح دونالد ترامپ آغاز کند.

پنج گزینه کلیدی برای کابینه آقای بایدن که روز سه‌شنبه در مجلس سنا به پرسش‌های سناتورهای موافق و مخالف پاسخ می‌دهند عبارتند از جَنِت یِلِن برای وزارت خزانه‌داری، آنتونی بلنکن برای وزارت خارجه، لوید آستین برای وزارت دفاع، الخاندرو مویارکاس برای وزارت امنیت داخلی و آوریل هینز به عنوان مدیر امنیت ملی.

جلسه استماعیه سنا در آخرین روز ریاست جمهوری دونالد ترامپ بر‌گزار می‌شود.

برخلاف دولت‌های قبلی آمریکا، مقام‌های بلندپایه امنیت ملی کابینه بایدن، پیش از آن که او کارش را شروع کند هنوز به تایید سنا نرسیده‌اند. تیم انتقالی آقای بایدن گفت که او قصد دارد تا زمانی که سنا به گزینه‌های او رای اعتماد بدهد، برای این سمت‌ها سرپرست تعیین کند.

رئیس جمهوری منتخب آمریکا پیشتر در دفاع از گزینه های پیشنهادی خود گفته بود: «‌این کابینه‌ای است تاریخی که تعداد زنان و مردان در آن برابر است، اکثریت اعضای آن رنگین پوستان هستند.

«این اولین کابینه‌ای است که وزیر دفاع سیاه‌پوست، وزیر اقتصاد زن، یک وزیر همجنسگرا و یک وزیر از بومیان آمریکا دارد.»

آقای بایدن گفت انتظار و امیدش‌ این است که سنای آمریکا با انصاف و سرعت‌این انتصاب ها را تایید کند. امروز آقای بایدن برای نخستین بار یک شخص تراجنسی را برای معاونت وزارت بهداشت برگزید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سنا در حالی در باره رای اعتماد به گزینه‌های پیشنهادی بایدن جلسه تشکیل داده که خود این مجلس در شرایط انتقالی به سر می‌برد. پس از پیروزی دو نامزد دموکرات در انتخابات ایالت جورجیا، کرسی‌های این مجلس پنجاه-پنجاه میان دو حزب رقیب تقسیم خواهد شد. با توجه به سمت تشریفاتی کامالا هریس، معاون منتخب جو بایدن به عنوان رئیس سنا، دموکرات‌ها فعلا از یک رای بیشتر از جمهوری‌خواهان برخوردار خواهند بود.

کرسی خانم هریس که از چهارشنبه ظهر خالی می‌شود، به الکس پادیلا خواهد رسید، که از سوی فرماندار کالیفرنیا برگزیده شده است.

رافائل وارناک و جان آساف، دو سناتور منتخب جورجیا، تا روز چهارشنبه سوگند یاد نخواهند کرد، و در نتیجه جمهوری‌خواهان هنوز در جلسه رای‌ اعتماد به گزینه‌های آقای بایدن، دست بالا را دارند. پس از تحلیف دو سناتور جدید، سناتور چاک شومر دموکرات، رئیس اکثریت مجلس سنا خواهد شد و جای میچ مک‌کانل رهبر جناح جمهوری‌خواه را خواهد گرفت.

بیشتر از جهان