بایدن و همسرش توسط یکی از کارکنان کاخ سفید مورد استقبال قرار می‌گیرند

این یک بی‌اعتنایی تاریخی از طرف دونالد ترامپ است

جوبایدن و همسرش- Drew Angerer/Getty Images/AFP

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و ملانیا بانوی اول، از زیر بار سنت دیدار با رئیس جمهور جدید و همسرش شانه خالی کردند و وظیفه استقبال از جو و جیل بایدن را در ورود به کاخ سفید برعهده تیموتی هارلت، راهنمای ارشد مقر ریاست جمهوری گذاشته‌اند. 

طبق سنت، رئیس جمهور و بانوی اول ایالات متحده که از کاخ سفید خارج می‌شوند، جانشینان خود را پیش از برگزاری مراسم تحلیف برای صرف قهوه و نشان دادن کاخ سفید به مقر ریاست جمهوری  دعوت می‌کنند. 

خانم و آقای اوباما هم به دنبال نبرد شدید انتخاباتی که با ضربات سخت ترامپ به دستگاه رهبری اوباما همراه بود، خانم و آقای ترامپ را برای این مراسم سنتی به کاخ سفید دعوت کرده بودند. 

با وجود این، باراک و میشل اوباما در شرایطی بی‌تردید ناخوشایند به سنت خوش‌آمدگویی به رئیس جمهور جدید ادامه دادند اما ساکنان کنونی کاخ سفید چنین قصدی ندارند.   

به همین گونه آقای ترامپ به عنوان چهارمین رئیس جمهور در تاریخ آمریکا در مراسم تحلیف جانشینش آقای بایدن شرکت نخواهد کرد.

آقای ترامپ همچنین از سنت دعوت آقای بایدن به جلسه‌ای در دفتر ریاست جمهوری در کاخ سفید، پیش از مراسم ادای سوگند خودداری کرده است. در حرکتی دیگر در بی‌اعتنایی به بایدن‌ها، ملانیا ترامپ اقامتگاه خانوادگی کاخ سفید را به جیل بایدن نشان نداد و گویا هرگز با او تماس هم نگرفته است.  

آقای ترامپ پیش از آن که حساب کاربریش در توییتر حذف شود، در توییتی نوشته بود: «در پاسخ به همه کسانی که پرسیده‌اند، من در مراسم تحلیف ۲۰‌ ژانویه شرکت نخواهم کرد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در عوض، گفته می‌شود آقای ترامپ قصد دارد اوایل بامداد (روز ۲۰‌ ژانویه) با شلیک ۲۱ تیر توپ مراسم تحلیف خود را برگزار کند و سپس همراه ملانیا، واشینگتن را به قصد «مارالاگو» اقامتگاه خصوصی ترامپ‌ها که پیش‌تر آقای ترامپ از آن به عنوان کاخ سفید زمستانی یاد کرده بود، ترک کند. 

در این میان، خانم و آقای بایدن در ورود به کاخ سفید از طرف آقای هارلت که در سال ۲۰۱۷ از طرف ترامپ‌ها به عنوان راهنمای کاخ سفید تعیین شده بود، مورد استقبال قرار خواهد گرفت. آقای هارلت هفتمین فردی است که پس از آنجلا ریت، در این سمت خدمت می‌کند.  

آقای هارلت پیش‌تر  مدیر اتاق‌های هتل بین‌المللی ترامپ در واشینگتن بوده است. 

هرچند بنا به تاریخچه کاخ سفید راهنماهای مقر ریاست جمهوری «نخستین افرادی هستند که در روز تحلیف و بدو ورود روسای جمهور جدید آمریکا به کاخ سفید به استقبال آن‌ها می‌روند و در هنگام خروج نهایی‌شان آن‌ها را بدرقه می‌کنند»، اما خودداری آقای ترامپ در استقبال از آقای بایدن موجب ناخشنودی برخی مقامات کنگره شده است. 

یکی از مقامات سابق دستگاه رهبری کلینتون به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «من برخورد هیلاری کلینتون با باربارا بوش را در بدو ورود به کاخ سفید در سال ۱۹۹۲ و سپس با لورا بوش در سال ۲۰۰۰ به خاطر دارم. 

هردوی این دیدارها پس از کارزارهای ستیزه‌جویانه انتخاباتی صورت گرفت اما بسیار گرم و خوشایند بود.» 

در تضاد با آقای ترامپ، مایک پنس، معاون او اعلام کرد که در مراسم تحلیف آقای بایدن شرکت خواهد کرد و به جانشین خود کامالا هریس تبریک گفت. خانم هریس پس از احراز رسمی مقام معاونت ریاست جمهوری در «شماره یک، آبزِرواتوری سِرکِل» (اقامتگاه رسمی معاون ریاست جمهوری آمریکا) اقامت خواهد کرد اما هنوز روشن نیست که آیا آقای پنس در بدو ورود از او استقبال خواهد کرد یا نه.

© The Independent