آتش جنگ و درگیری در گوشه و کنار افغانستان زبانه می‌کشد

گروه طالبان باوجود تعهداتش به توافقنامه صلح آمریکا دست از خشونت نکشیده است

امروز دست کم چهار حمله و درگیری مسلحانه در نقاط مختلف افغانستان رخ داد-Zakeria HASHIMI / AFP

امروز شنبه، ۱۶ ژانویه، نیز حملات و درگیری‌های مسلحانه‌ای در نقاط مختلف افغانستان انجام شد و تلفاتی در پی داشت.

دست‌کم چهار مهاجم مسلح به پایگاه نیروهای امنیت ملی کشور در شهرستان دامان قندهار در جنوب کشور حمله کردند. این حمله با انفجار یک ماشین بمبگذاری شده آغاز شد و به دنبال آن دو طرف به سوی هم تیراندازی کردند. روح‌الله خان‌زاده، سخنگوی استاندار قندهار می‌گوید که چهار مهاجم کشته شده‌اند.

همزمان در شهرستان دوشی استان بغلان، جنگجویان طالبان به شش تانکری حامل مواد نفتی، حمله کردند. شاهراه کابل-بغلان همواره دستخوش ناامنی‌های این‌چنینی است. بر اساس گزارش‌ها، مهاجمان ابتدا پنج راننده تانکر را با خود بردند اما بعدا دو نفر آن‌ها آزاد شدند. سه نفر دیگر همچنان ناپدید هستند.

از سوی دیگر، در یک انفجار ماشین بمبگذاری شده در استان هلمند، دو نیروی امنیتی کشته شده‌اند. مقام‌های محلی می‌گویند حمله شب گذشته به یک پاسگاه نیروهای امنیتی بوده است. دست‌کم چهار نفر دیگر نیز در این حمله مجروح شده‌اند.

صبح امروز کابل، پایتخت افغانستان نیز شاهد بمبگذاری بود. انفجار کابل، اتومبیل محمد نبی بیان، معاون امور امنیتی فرماندهی پلیس پایتخت را هدف گرفت که در آن دو مامور کشته و یک نفر زخمی شد. ژنرال بیان از این حمله جان به سالم به در برده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این حملات در حالی انجام می‌شود که وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است که طبق دستور دونالد ترامپ، شمار سربازان خود را به کمترین سطح ممکن و در حد دو هزار و ۵۰۰ نفر رسانده است. محمد نعیم، سخنگوی گروه طالبان، از این تصمیم آمریکا استقبال کرده و در توییتی نوشته است: «خروج بیشتر نیروهای آمریکایی از افغانستان که دیروز ایالات‌متحده آن را اعلام کرد، گام عملی در جهت توافق دوحه و دستیابی به موفقیت است. بدون شک عملی شدن توافقنامه بین امارت اسلامی و ایالات‌متحده به نفع هر دو کشور و هر دو ملت است.»

او می‌گوید: «ما از طرف خود اطمینان می‌دهیم که به تعهداتمان در توافقنامه پایبند هستیم و از طرف مقابل نیز چنین می‌خواهیم.»

باوجود این اطمینان‌بخشی، اما حملات شدید و خونریزی‌ها در افغانستان همچنان افزایش داشته است. دولت افغانستان به نیت و اراده طالبان درباره صلح شک دارد و خروج شتابان آمریکا بدون دستیابی به توافقنامه صلح با طالبان را اشتباهی مرگبار می‌خواند.

بیشتر از جهان