بزرگترین تجمع انسانی با حضور ۷۰۰ هزار زائر هندو در کنار رودخانه گنگ

به دلیل همه‌گیری، دولت ایالتی اعلام کرده است که امسال مدت برگزاری مراسم از سه ماه و نیم به ۴۸ روز کاهش می‌یابد

یونسکو جشنواره «کوم ملا» را به‌عنوان عنصری از میراث فرهنگی هند شناخته است- Dibyangshu SARKAR / AFP

در میانه همه‌گیری کرونا، نزدیک به ۷۰۰ هزار هندو برای برگزاری بزرگترین اجتماع مذهبی جهان موسوم به «کوم ملا» در حاشیه رودخانه گنگ در هاریدوار هند دور هم جمع شده‌اند.

دولت ایالتی در اوتارخند، برخلاف سال‌های گذشته نه هیچ تدارک ویژه‌ای برای این مراسم در نظر گرفته و نه هیچ اقدام موثری برای ترغیب مردم به شرکت نکردن در این مراسم انجام داده است. به این ترتیب، این مراسم مطابق تقویم قمری از ۱۴ ژانویه تا ۲۷ آوریل ادامه خواهد شد.

جشنواره «کوم ملا» در متون اساطیری هندو ریشه دارد و مطابق آن، در یک نبرد بین خدایان و شیاطین بر سر یک جام مقدس حاوی شهد جاودانگی، قطراتی از آن در چهار مکان مختلف زمین ریخته شده است. جشنواره کوم ملا در این چهار نقطه از رودخانه گنگ در یک چرخه ۱۲ ساله برگزار می‌شود.

یونسکو این جشنواره را به‌عنوان عنصری از میراث فرهنگی هند شناخته است. «کوم‌ ملا» در آخرین دوره برگزاری در سال ۲۰۱۹ در پرایگراج (الله آباد پیشین که پرجمعیت‌ترین ایالت اوتارپرادش است) شاهد حضور ۵۵ میلیون نفر در مدت ۴۸ روز بود.

امسال هند درشرایط اوج شیوع ویروس کرونا قرار دارد که تاکنون بیش از ۱۰ میلیون را مبتلا کرده است. بعد از ایالات‌متحده، هند جایگاه دوم را از نظر ابتلا به کرونا در اختیار دارد. در این وضعیت، بسیار جای تردید است که زائران هندی بخواهند یا بتوانند فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به دلیل همه‌گیری، دولت ایالتی اعلام کرده است که امسال مدت برگزاری مراسم از سه ماه و نیم به ۴۸ روز کاهش می‌یابد. به گفته دولت در روز اول اجتماع، پنجشنبه، همه دستورالعمل‌های بهداشتی اجرا شده است و تقریبا هزار نفر به خطر عدم رعایت آن‌ها جریمه شده‌اند.

ساجان کومار، یکی از برگزارکنندگان این مراسم که با یک گروه مهمان‌نوازی خصوصی به نام Kumbhmela.co.in همکاری می‌کند، به ایندیپندنت می‌گوید:  «حتی اگر من ماسک زده بودم و سعی داشتم همه اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهم، رعایت فاصله اجتماعی در یک جشنواره به این عظمت تقریبا غیرممکن است.»

انتظار نمی‌رود دولت ایالتی تا اواخر فوریه یک برنامه رسمی اعلام کند. دادگاه عالی ایالتی، دولت را برای عدم آمادگی و «قول‌های بی‌حساب و کتاب» محکوم کرده است. رای دادگاه چنین است: «این وظیفه اصلی دولت است که از مردم در برابر کرونا محافظت کند … ضمن تلاش برای سازماندهی بزرگترین رویداد انسانی در کره زمین، دولت موظف است همه اقدامات احتیاطی را در مدت دو ماه برگزاری جشنواره کوم ملا تدارک ببیند.»

دادگاه همچنین ابراز تردید کرده است که با توجه به وضعیتی که تنها پنج هزار و ۵۰۰ تخت بیمارستانی برای مقابله با بیماری‌های عفونی در شهر هاریدوار اختصاص داده شده و جشنواره هم جمعیت شهر را سه برابر کرده است، آیا این رویداد باید ادامه داشته باشد یا خیر؟

دولت ایالتی اعلام کرده است مرز را مسدود نكرده است اما از سایر دولت‌های ایالتی خواسته است كه بدون تعیین محدودیت‌های خاص، به شمار عظیمی از زائران اجازه سفر ندهند. دولت همچنین تصمیم گرفته شده است که با جلوگیری از احداث چادر برای اقامت زائران و کاهش عرضه فضای لازم برای اقامت، مردم را به شرکت نکردن در این مراسم تشویق کند.

© The Independent

بیشتر از جهان