برگزاری مراسم آنلاین یادبود جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی 

۱۷۶ نفر از اعضای خانواده‌های جان‌باختگان به یاد آنان در شهر تورنتو راهپیمایی می‌کنند

هم‌زمان با سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه پاسداران، «انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز PS752» مراسم ویژه‌ آنلاینی را به‌منظور گرامیداشت یاد قربانیان تدارک دیده است که در زمان انتشار این خبر، در کانال یوتیوب و توئیچ و همچنین حساب‌های انجمن در رسانه‌های اجتماعی فیسبوک و توئیتر در جریان است.

یک سال قبل، ساعات ۶ و ۱۸ دقیقه بامداد چهارشنبه هجدهم دی‌ماه ۱۳۹۸، پرواز شماره ۷۵۲ خط هواپیمایی بین‌المللی اوکراین با شلیک دو موشک پدافند سپاه پاسداران در نزدیکی شهر تهران سرنگون شد و ۱۷۶ مسافر و خدمه آن، همگی جان باختند. 

مراسم آنلاین یادبود از ساعت ۶ و ۱۲ دقیقه صبح جمعه ۱۹ دی‌ماه به وقت تهران، هم‌زمان با ساعت پرواز هواپیمای اوکراینی، آغاز شد و در بخش نخست آن دل‌نوشته‌هایی از خانواده‌های کشته‌شدگان در یادبود عزیزانشان همراه با تصاویری از آنان پخش شد.

در بخش‌های دیگر برنامه، زندگی‌نامه‌هایی از جان‌باختگان به دو زبان فارسی و انگلیسی و فیلمی به یاد ۲۹ کودک و نوجوان پرواز به نمایش درمی‌آید. 

بنابر اعلام «انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز PS752» برنامه‌ اصلی مراسم شامل پیام‌ مقام‌های سیاسی کانادا، اجرای موسیقی، سخنرانی شخصیت‌های دانشگاهی و پیام نماینده‌های انجمن به دو زبان فارسی و انگلیسی است که از ۳۰ دقیقه بامداد روز شنبه ۲۰ دی‌ماه به وقت تهران آغاز می‌شود.

علاوه‌بر این برنامه‌های آنلاین، به‌منظور گرامیداشت یاد جان‌باختگان سرنگونی هواپیمای اوکراینی، یک راهپیمایی نیز در شهر تورنتو برنامه‌ریزی شده است که ساعت ۲بعدازظهر به وقت این شهر برگزار خواهد شد. ممکن است در برخی دیگر از شهرهای خارج از ایران، مانند فرانکفورت آلمان و ادمونتون کانادا، نیز برنامه مشابهی برگزار شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

راهپیمایی در تورنتو با توجه به شرایط مرتبط با بیماری کووید-۱۹ با رعایت فاصله اجتماعی برگزار خواهد شد و بنابر اعلام انجمن، در آن ۱۷۶ نفر از اعضای خانواده‌های جان‌باختگان از دانشگاه تورنتو تا محل سیتی‌‎هال در این شهر راهپیمایی خواهند کرد.

پیش‌تر اعلام شده بود که شرکت در این راهپیمایی برای عموم با رعایت قوانین بیماری کووید آزاد است، اما چند ساعت مانده به شروع برنامه‌ها، پلیس تورنتو از برگزارکنندگان برنامه درخواست کرد که برای کنترل جمعیت به‌‌علت قوانین مربوط به کووید-۱۹، تنها خانواده‌های جان‌باختگان که پیشاپیش برای شرکت در راهپیمایی ثبت‌نام کرده بودند، امکان حضور در آن را دارند.

‌علاوه‌بر این برنامه‌ها، «انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز PS752» و کاربران رسانه‌های اجتماعی، هم‌زمان با سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراینی، در فضای مجازی با استفاده از هشتگ #من_هم_شمعی_ روشن_خواهم_کرد کارزاری به‌منظور گرامیداشت یاد جان‌باختگان به راه انداخته‌اند. بسیاری از کاربران در رسانه‌های اجتماعی مختلف با استفاده از این هشتگ با خانواده‌های قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی همدردی کرده‌ و خواستار دادخواهی شده‌اند.

در ایران، جمعی از خانواده‌های جان‌باختگان سرنگونی هواپیمای اوکراینی روز پنجشنبه در سالگرد این فاجعه، با حضور در محل سرنگونی هواپیما در نزدیکی تهران، یاد قربانیان را گرامی داشتند و خواستار دادخواهی شدند.

در کانادا که اکثر مسافران هواپیمای سرنگون‌شده شهروند یا مقیم آن بوده‌اند، روز پنجشنبه، جاستین ترودو، نخست‌وزیر، و تعدادی از مقام‌های ارشد این کشور در نشستی مجازی با خانواده‌های قربانیان، تاکید کردند که با وجود فابل اعتماد نبودن روایت تهران از ماجرای سرنگونی هواپیمای اوکراینی و روند دشوار کشف حقیقت، کانادا تا روشن شدن ماجرا به تلاش خود ادامه می‌دهد.