هجوم مردم آتن به خیابان‌ها در پی وقوع زلزله‌

زلزله‌ روز جمعه بیش از پنج ریشتر قدرت داشت

AFP

روز جمعه زلزله‌ای قوی پایتخت یونان را تکان داد و باعث شد مردم آتن به خیابان‌ها بگریزند.

انستیتوی مطالعات زلزله‌شناسی آتن شدت این زمین‌لرزه را ۵.۱ ریشتر برآورد کرده است، اما مرکز زمین‌شناسی آمریکا شدت آن را معادل ۵.۳ ریشتر دانسته است. 

مرکز زلزله‌نگاری اروپا به نقل از یک شاهد عینی گفته است که زمین‌لرزه «شدید بود، اما خوشبختانه نه خیلی شدید».  

مقامات وزارت بهداشت می‌گویند دو نفر بر اثر برخورد اشیاء به آن‌ها جراحات سطحی برداشته‌اند. هیچ گزارشی از خسارت به ساختمان‌ها منتشر نشده است و به گفته مقامات یونانی،  ویرانه‌های بنای کهن‌سال آکروپولیس سالم مانده است.

در بندر پیریوس، یک بنای متروکه خراب شده است.

شاهدان عینی می‌گویند در پی وقوع زلزله که در ساعت ۲:۱۳ بعدازظهر به وقت محلی روی داد، مردم در خیابان‌ها جمع شدند. لرزش زمین به‌طور زنده از استودیوی تلویزیون دولتی یونان، «ای‌آرتی» پخش شد. زمین‌لرزه موجب قطع موقت و محدود برق در آتن شد، و ماموران آتش‌نشانی پایتخت برای نجات کسانی که در آسانسورها گیر کرده بودند، فراخوانده شدند.

به گفته مرکز زلزله‌نگاری اروپا، مرکز آن زمین‌لرزه نقطه‌ای در حدود بیست و شش کیلومتر در شمال غرب آتن بوده است.

مانولیس اسکوردیلیس، زلزله‌شناس، به تلویزیون «استار» یونان گفت: «زلزله نزدیک به سطح زمین بود و به همین دلیل لرزش کاملا حس شد».

ونشیا رینی، گزارش‌گر ساکن آتن،گفت،در ابتدا تصور کرده که لرزش‌ها ناشی از عملیات ساختمانی است.

او می‌گوید: «متوجه شدم که آپارتمان قدری می‌لرزد، اما فکر کردم به‌خاطر کارهای ساختمانی بیرون است. بعد از ۱۰ ثانیه تمام ساختمان تکان خورد و بازهم برای ده ثانیه دیگر دیوارها از این سو به آن سو حرکت کردند. به سوی بالکن دویدم تا ببینم چی شده و دیدم عده زیادی از مردم در خیابان جمع شده‌اند و تلفن‌های همراهشان را دست‌شان گرفته‌اند. زنگ خطر یک اتومبیل هم روشن شده بود».

ابیگیل هیل، یک آموزگار بریتانیایی که در آتن کار می‌کند، گفت که (در هنگام وقوع زلزله) همراه با همکارانش زیر میزها پناه گرفتند.

او توضیح داد: «اتاق شروع به لرزیدن کرد و پی بردیم که متوقف نخواهد شد. رفتیم زیر میزها، و لرزش برای سی ثانیه ادامه پیدا کرد. بعد صدای آژیر خطر را شنیدم و بعد از توقف لرزش‌ها، همه کسانی که در ساختمان بودند، از پله‌ها پایین رفتند. همه توی خیابان بودند و منتظر بودند ببینند چه اتفاقی افتاده. خیال همه راحت شد. به‌نظر نمی‌رسید کسی مجروح شده باشد و همه خوب بودند».

حدود چهل دقیقه پس از نخستین لرزش‌ها، زمین‌لرزه دیگری احساس شد که مرکز زلزله‌نگاری اروپا شدت آن را ۴.۴ ریشتر تعیین کرد. 

در سال ۱۹۹۹، زمین‌لرزه‌ای به قدرت شش ریشتر پایتخت یونان را تکان داد که بر اثر آن حداقل صد و چهل و سه نفر کشته شدند و حدود صد ساختمان نیز ویران شد.

© The Independent

بیشتر از جهان