انتقاد جمهوری‌خواهان قدیمی از ترامپ

آقای کوهن در مصاحبه با سی‌ان‌ان در مورد وضعیت حزب جمهوری‌خواه گفت: «شاید زمان تشکیل حزب جدیدی فرارسیده باشد»

ویلیام کوهن، نماینده اسبق ایالت ماین در مجلس سنا که در سال ۱۹۹۷ در دولت کلینتون به وزارت دفاع رسید - Jack GUEZ / AFP

به گفته یک سناتور سابق جمهوری‌خواه که در گذشته وزیر دفاع هم بوده است، شاید زمان آن رسیده باشد تا محافظه‌کاران معتدل، حزب سیاسی جدیدی تشکیل دهند. او نمایندگان حامی دونالد ترامپ در برگرداندن نتیجه انتخابات را به باد انتقاد گرفت.

به گفته ویلیام کوهن که نماینده ایالت ماین در مجلس سنا بود و سپس در سال ۱۹۹۷ در دولت کلینتون به وزارت دفاع رسید، اکنون «شکافی واقعی» در حزب جمهوری‌خواه رخ داده است. او حامیان آقای ترامپ در کنگره را به فیل‌های درون سیرک تشبیه کرد که سعی دارند دل «سیرک‌گردان» را به دست آورند.

پیش از این سخنان، جاش هاولی، سناتور ایالت میسوری، اعلام کرده بود روز ششم ژانویه در کنگره از تایید پیروزی جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب، جلوگیری خواهد کرد.

با آن که آقای ترامپ هم در رای‌گیری مجمع‌ گزینندگان و هم در رای‌گیری مردم شکست خورد، گروه حقوقی وی هنوز اصرار دارند که در انتخابات «تقلب» رخ داده است؛ اما همچنان هیچ شواهد معتبری عرضه نکرده‌اند که نشان دهد در رای‌گیری روز انتخابات، تقلب گسترده‌ای رخ داده است.

شماری از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان اعلام کرده‌اند که در نشست هفته بعد کنگره، از تایید پیروزی آقای بایدن در انتخابات جلوگیری خواهند کرد. سناتور هاولی، نخستین نماینده حزب جمهوری‌خواه در مجلس دوم کنگره بود که حمایت خود از تلاش‌های ناکام و ضد مردم‌سالاری رئیس‌جمهور را اعلام کرد. آقای هاولی ضمن اعلام این تصمیم، ادعا کرد که پنسیلوانیا از قوانین انتخابات ایالتی پیروی نخواهد کرد و «از تلاش بی‌سابقه‌ کلان‌شرکت‌ها» مثل فیس‌بوک و توییتر برای دخالت در انتخابات و حمایت از بایدن، رئیس‌جمهور منتخب، سخن گفت. او همچنین از کنگره خواست در مورد ادعای تقلب در رای‌گیری، تحقیق و تفحص کند.

حمایت آقای هاولی قطعا به معنای آن است که اکنون مجلس نمایندگان و سنا ناچار خواهند بود دست‌کم در مورد نتایج انتخابات در یک ایالت و پذیرش پیروزی آقای بایدن بحث کنند. نتیجه انتخابات تغییری نخواهد کرد اما وضعیتی پیش خواهد آمد که میچل مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا، معتقد است به حزب جمهوری‌خواه لطمه زیادی خواهد زد و دوست داشت از وقوع آن جلوگیری کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای کوهن ۸۰ ساله روز پنج‌شنبه در مصاحبه با سی‌ان‌ان در پاسخ به پرسشی در مورد وضعیت حزب جمهوری‌خواه و تداوم قدرت‌نمایی آقای ترامپ در این حزب گفت: «شاید زمان تشکیل حزب جدیدی فرارسیده باشد.» آقای کوهن که آشکارا عصبانی بود افزود: «حزبی تشکیل شود که تابع قانون باشد، تابع بودجه‌بندی متعادل باشد و مسئولیت‌پذیری مالی داشته باشد. حزبی که به مردم این کشور وفادار باشد؛ مردمی که رای می‌دهند تا آن‌ها انتخاب شوند.»

آقای کوهن همچنین آن دسته از جمهوری‌خواهان کنگره را به باد انتقاد گرفت که باعث شده‌اند آقای ترامپ جسارت پیدا کند با خواست مردم آمریکا مقابله کند و گفت که تا ابد مدیون رئیس‌جمهوری می‌شوند که هیچ‌چیز او را «راضی نمی‌کند».

او گفت: «ساکن کنونی کاخ سفید همانند سیرک‌گردانی است که توقع دارد هر وقت شلاق را تکان داد همه فیل‌ها روی چهارپایه بپرند. آن‌هایی که در پشتیبانی از برگرداندن نتایج رای‌گیری خود را به آب‌وآتش می‌زنند باید بدانند این سیرک‌گردان خواه در قدرت باشد یا نه، همچنان شلاق را تکان می‌دهد» او افزود: «و همواره باید برای راضی کردن این سیرک‌گردان و حامیان او روی چهارپایه بپرند.»

آقای کوهن همچنین از شماری از جمهوری‌خواهان معتدل مثل میت رامنی(یوتا)، سوزان کالینز(ماین) و بن زاسه(نبراسکا) خواست با تمام توان خود با سناتورهای حامی آقای ترامپ مخالفت کنند.

آقای زاسه یکی از جمهوری‌خواهانی بود که با قصد آقای هاولی برای جلوگیری از رای تایید کنگره مخالفت کرد و از همقطاران خود خواست از او تبعیت نکنند. او در فیس‌بوک نوشت: «رئیس‌جمهور و متحدانش دارند با آتش‌ بازی می‌کنند. آن‌ها برای برگرداندن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری اول به سراغ محاکم قضایی رفتند، بعد به سراغ مجالس ایالتی رفتند و الان هم به سراغ کنگره آمده‌اند. در محاکم قضایی موفقیتی نداشتند و اکنون برای بی‌اعتبار کردن میلیون‌ها رای به سراغ نهادهای فدرال آمده‌اند. وقتی چنین ادعای بزرگی را مطرح می‌کنید باید شواهد ارایه دهید. اما نه رئیس‌جمهور چنین شواهدی دارد نه آتش‌افروزان مخالف رای مجمع گزینندگان در کنگره.»

آقای ترامپ از حمایت آقای هاولی قدردانی کرد و دیروز در توییتر نوشت: «آمریکا به جاش و بسیاری دیگر که در حال پیوستن به او هستند افتخار می‌کند. انتخابات تقلبی در ایالات‌متحده آمریکا جایی ندارد.»

© The Independent