ناتو می‌گوید هیچ تضمینی برای موفقیت روند صلح افغانستان وجود ندارد

دبیرکل ناتو مذاکرات در جریان میان دولت افغانستان و طالبان را تنها راه‌ دست‌یابی به صلح می‌داند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو- Francisco Seco / POOL / AFP

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، روند صلح افغانستان را شکننده خواند و گفت که تضمینی برای موفقیت این روند وجود ندارد.

دبیرکل ناتو در گفت‌وگوی اختصاصی که با خبرگزاری آلمانی «دی‌پی‌ای» در رابطه با روند گفت‌وگوها میان هیات مذاکره‌کننده دولت افغانستان و طالبان، گفت که روند صلح افغانستان شکننده است و هیچ تضمینی برای موفقیت آنوجود ندارد. او در عین حال، افزود: «مذاکراتی که اکنون میان هیات مذاکره‌کننده دولت افغانستان و طالبان در دوحه قطر جریان دارد، تنها راه‌ دست‌یابی به صلح است و ناتو به‌گونه جدی از این تلاش‌ها حمایت می‌کند.»

استولتنبرگ وضعیت افغانستان را پس از خروج نظامیان خارجی، به‌ویژه نیروهای ناتو، خطرناک عنوان کرد و گفت:«اگر ناتو تصمیم به ترک افغانستان بگیرد، خطر از دست‌ دادن دستاوردها در امر مبارزه با تروریسم جهانی برای جلوگیری از مبدل شدن افغانستان به لانه هراس‌افکنی وجود دارد و اگر ناتو در این کشور بماند، گواه افزایش جنگ و خشونت خواهد بود و در این صورت درگیر یک جنگ درازمدت در افغانستان خواهد ماند.»

دبیرکل ناتو، یک ماه پیش نیز در آستانه نشست وزیران خارجه این سازمان، در رابطه با خروج ناتو از افغانستان گفته بود:«اگر تصمیم بگیریم که در افغانستان حضور داشته باشیم، قیمت می‌خواهد و اما اگر بیرون برویم نیز بهایی در کار است. بهای بودن در افغانستان ادامه ماموریت نظامی است که هزینه مالی و جانی دارد و بهای ترک این کشو،ر خطر از دست ‌دادن دستاوردهای چندین ساله است.»

گفته‌های دبیر کل ناتو در رابطه با شکننده بودن مذاکرات صلح بین‌افغانی درحالی مطرح می‌شود که مذاکرات صلح میان هیأت افغان و طالبان در دوازدهم ماه سپتامبر سال جاری آغاز شد و بعد از حدود نود روز هیات دو طرف تصمیم گرفتند که برای سه هفته‌ مذاکرات را متوقف کنند. اکنون قرار است که ادامه این مذاکرات ۱۶ دی‌، همین ماه، در دوحه قطر برگزار شود.

شماری از آگاهان سیاسی افغان این گفته‌های دبیر کل ناتو را نگران‌کننده می‌خوانند و تاکید دارند که نباید چنین اظهارنظرهای صورت گیرد، زیرا آمریکا و ناتو باید روند صلح بین‌افغانی را حمایت کنند و به نتیجه‌ای برسانند که خواست همه مردم افغانستان در آن دخیل باشد و باعث ختم جنگ و تامین صلح و ثبات دائمی شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فیاض کاکر، آگاه سیاسی، می‌گوید:«این گفته‌های دبیرکل ناتو مردم افغانستان را ناامید می‌سازد و چنان برداشت می‌شود که می‌دانند سرانجام مذاکرات صلح میان هیأت افغانی و طالبان نتیجه نخواهد داشت. ملت افغانستان از ناتو توقع دارد به‌جای اینکه ابراز نظرهای این‌چنین داشته باشد، روند صلح را تقویت و حمایت کند تا هرچه زوتر به نتیجه برسد و افغانستان صاحب صلح و ثبات دائمی شود که هم نفع افغانستان در آن است و هم کشورهای خارجی به‌ویژه سازمان‌هایی مانند ناتو که برای نابودی هراس‌افکنی مبارزه می‌کنند.»

جمشید صدیق که او نیز آگاه سیاسی است، گفت:«معلوم است هرقدر که مذاکرات صلح بین‌افغانی میان هیأت دو طرف مانند گذشته به کندی به پیش برود و روی هر موضوع کوچک ماه‌ها سرگرم مذاکره و جنجال باشند، بدون شک مذاکرات ناکام خواهد شد و هیچ طرفی به هدف خویش نخواهد رسید. ما بالای هیأت افغانی و طالبان صدا می‌زنیم که این روند را به‌زودی آغاز نموده، روی موضوعات اساسی بحث و گفت‌وگو کنند و به یک نتیجه برسند. در غیر آن ، حمایت مردم افغانستان و جامعه جهانی را که نشانه‌هایش اکنون ظاهر شده است، از دست خواهند داد که جبران ناپذیر خواهد بود. مردم افغانستان چشم به این مذاکرات دوخته‌اند و امید دارند که به‌زودی شاهد توافق صلح بوده که جنگ، کشتار، انفجار، انتحار و بدبختی برای همیشه از کشورشان رخت ببندد.»