مخالفت سناتور جمهوری‌خواه با تایید رای کالج الکترال

جاش هاولی نخستین سناتور میان سناتورهای جمهوری‌خواه است که مخالفت خود با رای کالج الکترال را رسما اعلام کرده است

جاش هاولی، سناتور جمهوری‌خواه ایالات متحده آمریکا - Pool/Getty Images/AFP

جاش هاولی، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی اعلام کرده است، روز ششم ژانویه که هر دو مجلس کنگره رسما جهت تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ تشکیل جلسه می‌دهند، با رای کالج الکترال برای جو بایدن مخالفت خواهد کرد.

سناتور هاولی به گروهی از اعضای حزب جمهوری‌خواه در کنگره می‌پیوندد که آن‌ها هم وعده داده‌اند با اعلام مخالفت خود با انتخاب آقای بایدن، قانونگذاران را به مناظره و رای‌گیری درباره اعتراض خود مجبور خواهند کرد، هرچند این مخالفت‌ها در نتیجه انتخابات بی‌تاثیر باشد.

جاش هاولی نخستین سناتور میان سناتورهای جمهوری‌خواه است که مخالفت خود با رای کالج الکترال را رسما اعلام کرده است. او گفته است که به دیگر قانونگذاران کنگره خواهد پیوست تا به‌منظور تغییر نتیجه انتخابات، یک کودتای موثر در کنگره انجام دهند. او می‌گوید که ایالت پنسیلوانیا قوانین انتخابات را رعایت نکرده و افزوده است که «تلاش گسترده و بی‌سابقه موسسات عظیم» از جمله فیس‌بوک و توییتر، با دخالت در انتخابات از بایدن حمایت کرده‌اند.

او همچنین به‌رغم نبود شواهد قابل‌توجه و پس از آن که چند مورد دادخواست قانونی وکلای ترامپ  شکست خورد و نظارت مجدد بر آرا و گزارش‌های ستاد انتخاباتی ترامپ نتوانست تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری را اثبات کند، از کنگره خواسته است در این مورد تحقیق کند. سناتور میسوری مخالفت‌های خود (با نتیجه انتخابات) را با اعتراض‌های دموکرات‌ها در کنگره در قبال روند رای‌گیری در انتخابات ۲۰۰۶ و ۲۰۱۶ مقایسه کرد. در آن زمان، سناتور «باربارا باکسِر»، تنها قانونگذاری بود که با روند شمارش آرا در انتخاب مجدد جورج دبلیو بوش به مخالفت برخاست. در انتخابات سال ۲۰۱۶ نیز که به پیروزی دونالد ترامپ انجامید، چند تن از سناتورهای دموکرات کنگره به روند رای‌گیری در چند ایالتی آقای ترامپ در آن‌ها پیروز شده بود، اعتراض کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سناتور هاولی در یک بیانیه گفته است: «به این دلایل، من همان کاری را می‌کنم که اعضای حزب دموکرات کنگره در سال‌های گذشته انجام دادند و به‌منظور مطرح کردن این مسائل بسیار مهم، با تایید رای (کالج الکترال) در روز شش ژانویه مخالفت خواهم کرد.»

یک گروه از سناتورهای جمهوری‌خواه کنگره به رهبری «موُ بروکس» با توسل به این طرح بعید که با نتیجه انتخابات مخالفت می‌کند، قصد دارند کنگره را وارد مناقشه کنند، رای کالج الکترال در ایالات مورد اختلاف را باطل کرده و نتیجه انتخابات را نیز تغییر دهند. اگر این گروه موفق شوند، این سومین مورد از سال ۱۸۸۷ خواهد بود که کنگره به دنبال مخالفت یکی از اعضا، جلسه مشورتی تشکیل می‌دهد.

مایک پنس، معاون ترامپ که ریاست اجلاس روز شش ژانویه را برعهده خواهد داشت، از پذیرش چالش لوئی گوُمِرت، سناتور ایالت آریزونا و ۱۱تن از اعضای کالج الکترال این ایالت برای استفاده از اختیارات خود در مورد این‌که کدام رای کالج الکترال قابل‌پذیرش است، خودداری کرده است که نشان می‌دهد آقای پنس به شکستن روند جاری در کنگره مایل نیست.

سناتور هاولی که با پشتیبانی از تقاضای رئیس جمهور آمریکا در مورد پرداخت‌های دو هزار دلاری برای کمک‌هزینه کرونا و تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات، درصدد جلب آرای بیشتر برای خود است، در مقابل هشدارهای میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت در سنا، نافرمانی کرده است. آقای مک‌کانل به اعضای حزب جمهوری‌خواه هشدار داده است که به جریان‌های چالشی نپیوندند. او درصدد است آرای کافی سنا را برای رد تقاضای دونالد ترامپ (در مورد افزایش کمک‌هزینه مرتبط با کرونا) جمع‌آوری کند.

گفته می‌شود رهبر اکثریت سنا به قانونگذاران هشدار داده است که این اختلافات «سخت به ضرر» جمهوری‌خواهان تمام خواهد شد. او در ماه جاری در مجلس سنا گفت: «بسیاری از ما امیدوار بودیم که انتخابات ریاست‌جمهوری، نتیجه دیگری داشته باشد اما نظام دولت ما روندی دارد و در مورد این‌که چه کسی روز ۲۰ ژانویه سوگند (ریاست‌جمهوری) یاد کند، تصمیم می‌گیرد. کالج الکترال حرف خود را زده است.»

© The Independent