ماموریت سازمان انرژی اتمی ایران برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی

رییس دفتر رییس جمهوری ایران: سازمان انرژی اتمی طبق دستورالعمل ابلاغی باید مقدمات را فراهم کند

رییس دفتر رییس جمهوری ایران روز چهارشنبه اعلام کرد سازمان انرژی اتمی قرار است بر اساس دستورالعملی که از سوی دولت ابلاغ شده، مقدمات غنی‌سازی ۲۰ درصدی را فراهم کند.

محمود واعظی این مطلب را در حاشیه نشست هیئت دولت در تهران در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، که در مجلس تصویب شد، بیان کرد.

وی گفت، بلافاصله پس از تصویب این قانون در مجلس، رئیس جمهوری دستور داد کمیته‌ای از معاونت حقوقی، وزارت خارجه، سازمان برنامه و بودجه و سازمان انرژی اتمی تشکیل شود.

رییس دفتر حسن روحانی، با بیان این که کمیته مذکور «خاص» بود و بلافاصله تشکیل شد و مقدمات کار را با سرعت بررسی کرد، گفت جمع‌بندی نهایی کمیته ابتدای همین هفته ابلاغ شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واعظی افزود، سازمان انرژی اتمی طبق دستورالعمل ابلاغی باید مقدمات را فراهم کند و دستگاه‌های مختلف بر اساس همه بندهای آن عمل می‌کنند، از جمله بند مربوط به غنی‌سازی ۲۰ درصدی.

وی تاکید کرد هر زمان مقدمات کار فراهم شد، رییس سازمان انرژی اتمی ایران جزئیات آن را اعلام خواهد کرد.

به گفته او، با فراهم شدن مقدمات کار، در طول یک سال باید ۱۲۰ کیلوگرم غنی‌سازی اورانیوم در سطح تعیین شده ۲۰ درصد انجام می‌شود و مطمئن هستیم ظرف یک سال این کار انجام خواهد شد.

طرح دو فوریتی «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» اوایل آذر ماه در مجلس تصویب شد و پس از تایید در شورای نگهبان، توسط رئیس مجلس شورای اسلامی برای اجرا به دولت ابلاغ شد.

بر اساس این قانون، در صورت عدم پایبندی اعضای باقی‌مانده در برجام به تعهدات خود و عدم لغو تحریم‌ها، دولت ایران موظف است ظرف دو ماه اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کند.

این قانون در حالی تصویب شد که پس از پیروزی جو بایدن، معاون رییس جمهوری سابق آمریکا که برجام در دولت آنها محقق شد، امیدها به بازگشت واشنگتن به توافق افزایش یافته است.

به دنبال خروج آمریکا از توافق ۱۳۹۴ با ایران و بازگشت تحریم‌هایی که پس از اجرای آن لغو شده بودند، ایران اعلام کرد در چند گام از محدودیت‌های هسته‌ای خود در توافق عبور می‌کند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی آبان ماه در گزارشی اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌‌شده ایران به دوازده برابر میزان مجاز رسیده و اقدامات تهران برای غنی‌سازی در سطح بالاتر ادامه دارد.

در عین حال طبق گزارش آژانس، نصب و راه‌اندازی سانتریفیوژهای پیشرفته IR-2m در تاسیسات غنی‌سازی نطنز از مدتی پیش آغاز شده و گاز UF6 نیز در آنها تزریق شده است.

طبق برجام، ایران مجاز است از سانتریفیوژهای نسل اول خود برای غنی‌سازی در سطح حداکثر ۳.۶۷ درصد استفاده کند. ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران هم نباید از ۳۰۰ کیلوگرم بیشتر شود.