بهمن در کوه‌های اطراف پایتخت؛ افزایش تعداد کشته شدگان و ادامه عملیات جستجو

مدیرکل مدیریت بحران تهران: از سرنوشت ۱۳ نفر از گرفتار شدگان خبری نیست

شدت بارش برف و سقوط بهمن در دو روز گذشته در ارتفاعات تهران باعث گرفتار شدن تعداد زیادی از شهروندان شد. در آخرین گزارش منتشر شده خبرگزاری ایسنا به نقل از رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نوشته است که شمار کوهنوردان جانباخته در ارتفاعات شمال تهران را تا به این لحظه به ۱۰ نفر رسیده است. 

مهدی ولی‌پور درباره آخرین وضعیت حادثه بهمن در ارتفاعات تهران گفته است که: «تا امشب تعداد اجساد پیدا شده در ارتفاعات ۹ تن است. یک تن نیز پس از پیدا شدن و انتقال به بیمارستان در آنجا فوت کرده است و در مجموع می‌توان گفت که متاسفانه تاکنون ۱۰ تن از هموطنانمان را در حادثه رخ داده در کوهستان از دست داده‌ایم».

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر گفته است: «امیدواریم که تعداد موارد فوتی از این بیشتر نشده و باقی موارد مفقودی نجات پیدا کنند».

امروز، شنبه ششم دی‌ماه، منصور درجاتی، مدیرکل مدیریت بحران استان تهران، در آخرین به‌روزرسانی درباره حوادث اخیر در ارتفاعات پایتخت، به خبرگزاری ایرنا گفت: «جنازه هفت نفر از گرفتار شدگان در سقوط بهمن عصر دیروز در ارتفاعات کلکچال پیدا شده است و از سرنوشت ۱۳ نفر خبری نیست.»

منصور درجاتی گفت: «در کلک‌چال ۱۳ مفقودی و هشت کشته داشتیم که از این هشت فوتی یک نفر در بیمارستان بر اثر شدت جراحات جان خود را از دست داد و هفت مورد دیگر در ارتفاعات فوت کردند.»

این مقام مسئول درباره عملیات نجات افراد گرفتار شده در بهمن نیز گفت: «۹ تیم عملیاتی داشتیم که پنج گروه برای هیات کوهنوردی و چهار تیم دیگر از نیروهای جمعیت هلال احمر بوده‌اند.»

درجاتی اظهارداشت: «در منطقه آهار قلک چال یک مفقودی و یک فوتی، در منطقه دارآباد ۲ فوتی و ۵ مفقودی، و در منطقه شیرپلا ۱۲ مصدوم داشتیم.»

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران درباره فراهم شدن تجهیزات و نیروهای اعزامی، توضیح داد: «یک دستگاه بالگرد اعزام شده که ۹ پرواز داشته و ۲۰ خودرو امدادی نیز در حال عملیات بودند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درجاتی افزود: «از فوتی‌ها ۶ جنازه به نیروی انتظامی تحویل داده شده، یک نفر پیدا نشده، و یک فوتی نیز در اختیار نیروهای امدادی است.»

روز جمعه، پنجم دی‌ماه، در ارتفاعات کلکچال، دارآباد و و منطقه آهار تهران، برف و کولاک باعث سقوط بهمن شد و بنا بر گزارش سازمان اورژانس کشور، در ساعات اولیه این حادثه حدود ١٠٠ نفر فقط در ایستگاه شماره هفت توچال گرفتار شدند.

در این بین، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور نیز روز گذشته با انتقاد از بی‌توجهی شهروندان به هشدارهای هواشناسی، گفت: «از روزهای ابتدایی هفته گذشته سازمان هواشناسی کشور با صدور چندین هشدار تاکید کرده بود که طی روزهای پنجشنبه و جمعه (۴ و ۵ دی) مردم از فعالیت‌های کوهنوردی خودداری کنند.»

پیش‌بینی می‌شود که روند عملیات نجات و یافتن گرفتارشدگان در بهمن ادامه داشته باشد. ساعاتی قبل، برخی خبرگزاری‌های ایران با انتشار ویدیویی نشان دادند که گروهی از گرفتارشدگان از زیر آوار بیرون آمدند. 

شدت برف در استان‌های شمالی ایران نیز زیاد گزارش شده است و در همین ‌حال، مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان گفته است: «در جریان برف اخیر طی روز گذشته بالغ بر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب به طول حدود ۸۰۰ کیلومتر برف‌روبی در راه‌های استان توسط راهداران انجام شده است.»