مقتدی صدر درباره درگیری ایران و آمریکا در خاک عراق هشدار داد

چند حمله راکتی روزهای اخیر به منطقه سبز بغداد، به شبه‌نظامیان شیعه نزدیک به ایران نسبت داده شده است

مقتدی صدر نگران واکنش احتمالی آمریکا به حملات راکتی شبه نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی به سفارت ایالات متحده است - Haidar HAMDANI / AFP

مقتدی صدر، روحانی برجسته شیعه عراقی به ایران و آمریکا نسبت به درگیرشدن در بغداد هشدار داد.

خبرگزاری شینهوا به نقل از توییتی از مقتدی صدر نوشت: «عراق قربانی منازعات آمریکا و ایران شده است و تحت تأثیر بسیار قرار گرفته است. بنابراین، من از ایران می‌خواهم که خود را از درگیری در عراق خارج کند و به اشغالگر (ایالات متحده) هم نسبت به ادامه درگیری هشدار می‌دهم. ...» او در ادامه تأکید کرد که عراق و عراقی‌ها طرف درگیری نیستند.

در همین رابطه، مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق به دو زبان عربی و کردی در حساب کاربری توییتر خود نوشت :«دولت عراق، مسئول برقراری امنیت در کشور است و تلاش می‌کند اعتماد مردم به دستگاه‌های امنیتی و نظامی را برگرداند.» او در ادامه تاکید کرد در صورت لزوم آماده هرگونه رویارویی است.

پس از آنکه سال گذشته، قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس، از فرماندهان میدانی حشد الشعبی توسط پهپاد آمریکایی کشته شدند، روابط بغداد و واشنگتن نیز به سردی گرایید.

دو روز پس از حمله هواپیمای بدون سرنشین، پارلمان عراق قطعنامه‌ای را تصویب کرد که دولت را ملزم می‌کند به حضور نیروهای خارجی در این کشور پایان دهد.

پس از این اقدام پارلمان عراق، ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده انتقال پایگاه‌های نظامی به نیروهای امنیتی عراق را آغاز کرده است. در این راستا و در ماه سپتامبر، ارتش آمریکا اعلام کرده بود که نیروهای خود در عراق را، از ۵۲۰۰ به ۳۰۰۰ نفر کاهش خواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد سخنان اخیر مقتدی صدر ناشی از نگرانی او از واکنش ایالات متحده به حمله اخیر به سفارتش در بغداد باشد.

شامگاه یکشنبه دست‌کم سه راکت کاتیوشا نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد، در منطقه حفاظت شده موسوم به سبز در پایتخت عراق، به زمین اصابت کرد که البته تلفات جانی به همراه نداشت. منابع امنیتی عراقی نیز تایید کردند که سفارت آمریکا هدف حمله بوده است.

دونالد ترامپ، روز چهارشنبه در واکنش به این حمله، با انتشار تصویر چند راکت در توییتی نوشت: «یکشنبه چند راکت به سفارت ما در بغداد شلیک شد ... برای ایران یک توصیه دارم: اگر یک آمریکایی کشته شود، ایران را مسئول می‌دانم. دوباره فکر کنید.»

بلافاصله محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نیز پاسخ داد: «آخرین بار، ایالات متحده منطقه ما را بابت (اتهام) ساختگی سلاح‌های کشتارجمعی ویران کرد و ۷ تریلیون دلار را هدر داد و موجب مرگ ۵۸ هزار و ۹۷۶ آمریکایی شد.»