همکاری شیرن و ستاره‌های پاپ در آلبوم«۱۰ مایل از ایپسویچ»

شیرین در سال گذشته بیش از هر خواننده پاپ دیگری درآمد داشت

«۱۰ مایل از ایپسویچ» در میان عبارات ترانه‌ای که انتظار شنیدنشان را در موسیقی‌ای با حضور امینم و فیفتی سنت نداشتم، امتیاز بالایی گرفته است. به هرحال آنجا جایی‌است که شیرن متولد شده و ده سال هست که او جزو بهترین تیم خوانندگان پاپ است. این ستاره ۲۸ ساله عجیب از انگلستان شرقی نیت کرده تا به ما یادآوری کند که از ملحق شدن ستارگان گروه‌های آمریکایی برای آلبوم چهارم احساس خوشایندی ندارد. آلبومی که در چارچوب هر ژانری، از لاتین تا گرایم یا دنس هال یک حرکت کاملا جسورانه است.

ترانه «با وجود این همه مردم در کنارم/ از اضطراب زمین گیر (فلج) شده ام.» را او در کنار جاستین بیبری می‌خواند که صورت زیبایش تصادفا در مسافرتش به توکیو بخاطر ترانه «اهمیت نمی‌دهم» ، با چوب گلف آسیب دیده است. در ترانه «مردم زیبا» او به همراه خالید زمزمه می کند : «ما زیبا نیستیم، در جمعی پذیرفته نمی شویم.» و در ترانه «بهترین بخش من» در کنار یبا می‌خواند : «موهایم در حال ریزش است، کمی احساس ناامنی می کنم».

شیرنی که متواضعانه مقدار پولی که کسب کرده را به رخ نمی کشد و مکرر از استعداد خدادادی‌اش سخن نمی‌گوید به مراتب دوست داشتنی‌تر است.

اگر چه در اینجا مبالغه می‌کند، اما موفقیت مالی‌اش خیره کننده بوده است. او توانست در سال ۲۰۱۸ بیشتر از هر خواننده پاپ در یکسال درآمد کسب کند. ۳۶۰ میلیون پوندی که او از تور «دیواید»کسب کرد توانست ثروت او را دو برابر یعنی تقریبا معادل ۱۶۰ میلیون پوند کند.

برگردیم به همکاری با امینم در ترانه «نامم را بخاطر بسپار» (که ضرب آهنگی مانند ترانه Sesame Street  نسخه Slim Shady دارد)، شیرن می گوید «آرزوهایش بسیار بزرگتر از آنست که فقط در لیست ثروتمندان قرار گیرد.» ولی او نتوانست آرزوهایش را بیان کند. کمبود حوصله و اعصاب برای آزمایش‌های هنری، در جایی‌که آرزوهایش را کوچک می‌کند و صدایش را دو برابر پایین می‌آورد و بر روی کر می‌خواند «بجنب تا پول بدست آوری». منظورم این ‌است که من قبلا همین حرف‌ها را درباره برخی از شغل های خسته کننده فروشندگی گفته ام.(متعجبم امینم هم همین فکر را میکرده وقتی گفته نقش‌اش در آهنگ بعنوان «حراجی» بوده است.) البته من توقع ندارم تا استادیوم‌ها را با احساسات پر کنم.

بله شیرن به همین کار ادامه خواهد داد. او واقعا استعداد خاصی در صدای گیرا و متن‌های احساسی‌اش نهفته است. او می‌داند چگونه با چندین قلاب جزییات شخصی –نشان ستاره عاشق و چشم‌های رنگی-  را به ترانه‌ای عاشقانه عامه پسند، متصل کند. او از وقفه‌های پر انرژی حنجره اشتورمزی، رپر انگلیسی برای مسحور کردن مخاطب در سالن لندن باز استفاده می‌کند. او می‌تواند یک ریتم سمبوسه‌ای به همراه یک خط شعر در مورد مارگاریتا گرفته و مانند ترانه «شمال مرز» از آن یک غذای مجلل و لذیذ مکزیکی درست کند، همانطور که از «دختران گلوی» یک ترانه با ریتم ایرلندی درست کرد. البته نتیجه شیرین و دلپسند است، موسیقی شیرین، با گفتاری صادقانه و آمیخته با ترانه‌ای دور از کلمات زشت. بدون هیجان اما بسیار دلنواز، قابل پذیرش و درخور خانواده.

من هر روز صبح شاهد رقص و آواز کودکانم قبل از مدرسه با این آلبوم بودم. در ثانیه آهنگ‌ها را انتخاب می‌کردند. بدون تردید چه از لحاظ ملودی و چه شعر برای پسر نه ساله من بی‌خطر است. فقط چندبار کلمه‌ای نه چندان بی ادبانه‌ای را بر زبان آورد. رپر خندان کاردی بی برای فرزند هفت ساله‌ام «بسیار شیرین» است، او به من گفت که شیران خواننده بزرگی است چون او یکی از سه خواننده پاپی‌ست که نشان طلایی بلو پیتر را دریافت کرده است ( دو نفر دیگر مدونا و پیتر مک کارتنی هستند). هر دو فرزندم هنگام صبحانه با ترانه «وزش» چانکی ریف (با همراهی برونو مارس)سر تکان می‌دهند و به «فانک بالای شهری» می‌رسند.

من نمی‌دانم بقیه دنیا چه مرجعی برای واتراسپونس و ایپویچ می‌سازند. می‌دانم طرفداران امینم را به یاد پارک تریلر ۸ مایل جایی‌که او بزرگ شد می‌اندازد. شاید طرفداران شیران هم بتوانند برای نوشیدنی گرم یا گردشی از آ۱۲ تا ایپویچ به اینجا بیایند. فکر کنم رستوران چیکویتو جای مناسبی برای استراحت بین راه باشد. شاید مدیر رستوران بتواند ماکت مقوایی تمامی خواننده‌هایی را که در این آلبوم همکاری کرده‌اند در بخش سالاد رستوران ردیف کند و از کارکنانش هم بخواهد که مشتاقانه این رپ ویژه شیرن را بخوانند.

© The Independent

بیشتر از زندگی